Saturday, December 31, 2011

2011 heliza, 2012 ilmu

20 yang simbah cat
kak, muka dia ni macam akak

mana?

ni..

hahaha, tau tak tu sapa? heliza helmi tu


okay, tu mukadimah oleh si kecil masa pagi tadi. kang aku cakap aku iras heliza helmi ramai plak muntah tulang ikan. better heliza helmi iras aku kehkehkeh.

esok masuknya tahun baru, 2012. sebenarnya 27 november haritu lagi kita dah masuk tahun baru. kalander islam bagi tahun 1433 Hijrah.

ramai bercakap pasal azam bila masuknya tahun baru. panjang senarai yang dikarang setinggi impian yang mahu dilaksana. tahun ni mahu buat ni.. mahu buat tu. mahu.. segala macam kemahuan bersarang diminda.

harapan pasti untuk melihat impian terlaksa jaya.

namun, pada aku insan yang sangat lemah ini, aku lebih melihat kepada kejayaan melalui semua cabaran yang datang. bila diuji, automatik kita akan kuatkan hati, jiwa, minda untuk sama kuat berdepan dengan ujian.

diimbas kembali 2011 merupakan satu perubahan yang mengalihkan tanggungjawab menjadi anak 'sulung' dan berperanan 'ibu bapa'. sungguh, terasa berat! mendidik dan menasihati mereka yang di alam remaja suatu cabaran yang bukan sikit. memberontak, mahu mencuba segala yang baru, kepinginkan bebas merupakan jiwa mereka yang sedia ada.

mula aku pikir, ah macam mana la aku nak didik anak aku nanti. baikkah akhlaknya nanti? indah kawen kalau dari segi fitrah, dari segi tanggungjawab, kena ada persediaan dan ilmu yang cukup.

so, berputus harapkah aku pada perkahwinan. semestinya tidak!

ehihihi . sapa tak nak kawen?

tapi kawen tu bukan target 2012. harapan untuk jangka panjang cuma.

2012 adalah masa untuk melengkapkan diri dengan ilmu. cukuplah itu pointnya. ilmu luas skopnya. apalah ada jika bicara panjang tapi tidak melaksanakan.

ayuh mulakan impian kamu!

terima kasih membaca hingga sudah.

doa saya pada yang membaca, semoga ilmu kita semua sentiasa bertambah :)

RASULLAH S.A.W BERSABDA MAKSUDNYA,
"Sesiapa yang menempuh satu jalan untuk mencari ilmu maka Allah akan mempermudahkan baginya jalan ke syurga."

(H.R.Muslim)

Monday, December 26, 2011

terasa

21 yang simbah cat
diperli itu kadang kadang menyedarkan akan kesilapan diri tapi disindir dengan kata yang menikam hati tu membuat jiwa kepanasan untuk menampar orang.

gurau kasar memang diterima, tapi untuk kali pertama cuma. kalau sudah kali ketiga, kau pikir hati ni dibuat dari kayu?

dalam hati ada agar-agar yang lembut tau!

ke aku ni jiwa kacau?

Wednesday, December 21, 2011

temenung yang melambung

21 yang simbah cat
ramai yang berjejeran tepi sungai tidak jauh dari bendang yang sedang menghijau. memegang kail dari buluh bersama dengan tali tangsi, mengguna umpan cacing cuma, masing masing mengharap rezeki dari lubuk sungai untuk di ditarik naik pada hari itu. agaknya keli, haruan, puyu pasti  gelisah tak senang berenang.

ikan laut mahal sekarang.

masa bulan puasa haritu, ikan yang dijual RM2 hingga RM3 cuma. zainab memang pantang nampak ikan murah. matanya mula naik $_$. ni bukan makna bermata duitan, tapi kasih sayang! ikan yang dibeli banyak banyak dijamu kucing barang sekor dua. zainab kedekut orangnya, tapi melibatkan kasih sayang kepada kucing dia jadi tak keruan, mungkin kucing lebih kacak di matanya. buat dia cair gitu.

berbalik pada kisah ikan, zainab terkejut bila minggu lepas dia ke pasar pagi jumaat lalu terjadi perbualan :

"kacak, kacak. berapa sekilo?" soal zainab pada abang tersebut dan merujuk pada ikan temenung (ikan kembung) yang agak kurang subur.

"SEPULUH RINGGIT SEKILO comei" 


"nah aih, awat mahai sangat!"


"ikan tak dak la ni"


"kesian kucing saya kat rumah tu"


"kucing yang kenyang, tuannya keding!"


"ok. saya tak jadi beli ikan ni"

zainab memblahkan diri ke tempat jual ikan yang lain. dia terjumpa selonggok ikan yang dijual sekilo lapan ringgit. dengan sebalnya zainab beli setengah kilo sahaja.

sampai sahaja di rumah, belum sempat enjin LC sejuk, berderu kucing yang paling kacak serbu kaki zainab. mummy zainab merampas dengan lembut ikan di tangan zainab lalu memberi sekor ikan yang paling tembun kepada kucing zainab yang paling montel.

"MAKKK!!!! mahaii ikan tu. soploh rengget tu!

"kucing doakan rezeki tuan yang beri makan"

ok. zainab diam.

Saturday, December 17, 2011

vice versa

22 yang simbah cat
seronok rasanya bila boleh boleh kenang sesuatu yang manis sebab buat kamu senyum dan terus senyum dan hanyut dalam kenangan sampai ada yang tegur "apa senyum senyum?"

senyum kerna ada hati yang berasa bahagia.


--;-<@


pilu sangat bila melihat kanak kanak yang berbadan besar dibuli. dia meluah rasa hatinya dengan memukul mukul pada bantal. "dik, jangan nagis ya"

nagis tak bisa pulih apa apa. tapi itu yang terbaik dan melegakan sedih hati.




berpendapat anak anak tak berdosa apa apa. 
mereka yang dewasa mencorak dan membentuk acuan buat mereka si kecil ini.

Thursday, December 15, 2011

ulang tahun lanjut usia buat acap

14 yang simbah cat
kepada adinda yang comel, asraf zainudin.

kakanda mohon ampun sekiranya lewat beberapa jam mengucapkan ulang tahun tumbesaran yang ke dua puluh dua. diharap adinda tidak lagi berkecil hati kerana kakanda berada di dunia pelangi yang jamnya terlalu awal dan menyebabkan kekanda terpaksa beradu awal di pembaringan.

terima kasih juga adinda banyak menyokong kakanda selama ini. kakanda doakan adinda bahagia dunia dan akhirat.

kakanda tida boleh menulis panjang lebar kerna dikuatiri ramai yang loya hijau di rumah bonglo merah kekanda ini. bimbang lobak merah yang ditanam di lama kakanda bertukar ke lumut hijau.


                                                                                       -salam taj mahal buat adinda-


ps/ : besday acap 14 disember. lewat dua hari. he... sori =.=

Sunday, December 11, 2011

rasa

18 yang simbah cat
percaya tak rain boleh duduk saja tanpa membuat apa apa cuma merenung ke arah empat ekor kucing dalam masa melebihi setengah jam. ketenangan yang hadir masa tu tak sama dengan ketenangan mendengar muzik kegemaran atau pun ketika berada di pantai atau pun ketika melihat matahari terbit.

dan rupanya ada perasaan yang berbeza tika melihat matahari terbit dan matahari terbenam.

matahari pagi membawa satu sinar bahagia yang baru dan suatu rezeki yang tidak dijangkakan. seperti membawa bersama HARAPAN.

matahari petang membawa satu rasa yang kelam dan membuai rasa untuk kembali ke masa lalu yang kelam. tenggelam. satu rasa yang sedih bersama tenggelamnya sinar matahari membawa gelap malam.

Wednesday, December 7, 2011

"mari ikut adik ke sana"

12 yang simbah cat
di awal subuh hari, membangunkan diri menyembah kepada Dia Yang Esa.

masih terkejut jasad ini mengenangkan mimpi air mata ibu, melihat kain kafan putih, dan bila mayat si kecil tiada berdosa terkujur kaku, bangun lalu menyapa :

" datanglah ke sini. ikut adik pergi. sungguh tenang di sana "

" tidak! tak mungkin. aku masih banyak dosa. banyak lagi yang aku belum mohon ampun "

terjaga dengan rasa keinsafan yang membungkus diri, berlalu pergi mengaliri diri dengan wuduk lalu tunduk sujud penuh kesyukuran dengan nyawa yang masih diberi.

pagi itu memberi aku satu nafas yang rasanya lebih baharui dari semalam.

Monday, December 5, 2011

aku mengalun rindu je

16 yang simbah cat
bertuah ya pelakon lelaki boleh merasa nikmat pegang terus perempuan, dan yang perempuan boleh ramaikan lagi mata mata lelaki untuk melihat keindahan tubuh mereka.


banyak lak adegan atas katil di bawah selimut.  

haih.


entry ni semasa tengah sakit kepala.

new!!
try kelik kat mana-mana gambar dalam blog ni .. (dia tak akan ke new tab)


ombak mengalun rindu, kasih bila akan bertemu, ombak itu suara hatiku - 
sakit pale pun jiwang gak aku ni kan

Wednesday, November 30, 2011

feminin bukan maskulin

18 yang simbah cat
"sekiranya anda seorang perempuan, jadilah seorang perempuan yang feminin dan bukannya maskulin".

aku ingat lagi masa zaman matrikulasi, macam mana maskulinnya kawan-kawan aku sampai aku pun sedikit terpengaruh, bila bukak balik album gambar, memang agak kontra berbanding sekarang. tanpa sebarang palitan kimia serbuk mahu pun cecair, muka terlalu innocent dan sedikit waja!

kawan-kawan yang aku kenal dan secara kebetulannya mereka ini jenis tidak kisah kepada fesyen dan penampilan yang melampaui sempadan. bukan jenis ayu. dan mereka yang selalu mengajak untuk berjemaah bersama.

ada suatu masa tu, seorang teman, perempuan, yang rock selamba bernama Haidar kata,"kalau aku dapat tau hang couple nanti aku tak mau kawan dengan hang dah". memang masa tu aku gelak besar sebabnya aku ngorat sorang mamat pun tak lepas, siap mentah-mentah lagi mamat tu tolak pinangan tak rasmi aku. (cessss, gila malu!!)

aku ingat lagi masa aku dengan Haidar keluar outing sama-sama dekat pekan Changlun, aku takut sangat nak melintas jalan (trauma eksiden akhir 2004), dan aku terpegang tangan Haidar yang dah ready nak lintas, boleh tengah-tengah jalan tu dia cakap "tangan aku ni khas untuk suami aku ja tau!"

hahaha beb! aku ni perempuan lah, sama jantina dengan hang!!!

dah la aku ni takut kereta yang banyak tengah lalu lalang, boleh plak dia bebel dan lepaskan pegangan tangan aku macam tu je. sekeh kang!

memang aku agak terasa la masa dia lepaskan tangan aku tu, dah la aku ketar nak lintas jalan. tak sanggup dah nak berjahit berparut bagai. cukuplah sekali.

baiknya kesan dari kejadian tu, aku terpaksa beranikan diri dan kuatkkan hati untuk belajar berdikari atas jalan raya. takkan tiap kali nak melintas jalan kena berhimpit pegang tangan member. jenuh la. boleh rimas agaknya. suami tak pe hehe.

maskulin aku terbawa-bawa sehingga aku masuk universiti dan masa semester pertama aku dengan selamba menjadi awek brutal yang pergi kelas pakai kasut sukan!

sekarang?
makin kurang maskulin :D

feminin boleh, jangan gedik sudah.
perempuan penuh dengan maruah. hormati diri dengan pembawaan dan penampilan diri yang baik, baru orang lain boleh hormati kita.


'aku bukan tomboy'



Friday, November 25, 2011

teka tekuk | hard life

14 yang simbah cat

rain nak bagi satu teka tekuk : kenapa adik yang paling kanan tu tutup hidung?

Wednesday, November 23, 2011

tambah kasih sayang untuk disayangi

12 yang simbah cat
mana menghilang semangat menulis aku pun tak tahu. malas menaip kata mengolah bicara. seminggu aku diam membisu di blog dan melayan tutorial YouTube dan Facebook. sebelum ni facebook diabaikan, sekadar buka dan tutup. ah, sapa kisah?

dalam gembira kita melayari hidup, rupanya ada spesies manusia yang memang jenis hati tak pernah senang dengan kegembiraan orang lain. kerana sifatnya yang hati batu dan keras, dia turut mahu orang yang terdekat terheret sama dengan sifat kurang kasih sayang dia.

tanpa garis senyum, dingin dengan kanak-kanak, tidak bergaul dengan orang dan menjadi kera sumbang yang sepi di hutan?

haha sorry bro, gua tak boleh jadi macam tu.

janganlah kedekut sangat. tak perlu bayaran pun untuk saling berkasih sayang. bukak hati untuk saling mengasihani dan mengasihi

Tuesday, November 15, 2011

air mata jalanan

16 yang simbah cat
kenapa ya bila naik moto dan berangin, automatik air mata meleleh keluar.

sepanjang perjalanan ambil adik aku terpaksa mengelap mata?
(dah macam perjalanan ke batu belah batu bertakup)
ni bukan cerita sedih. ni dah masuk bab kesihatan? hurm

Saturday, November 12, 2011

psikologi | sifat ular

13 yang simbah cat

sepanjang pagi aku mengoogle pasal ular gara-gara komen asrul ilham sany dengan bayang-bayang yang minat membela ular.


ok ngaku aku takut dengan binatang binatang yang pelik pelik dan berbisa ni. bila ada yang suka memelihara dan punya hobi yang unik aku akan teruja dan suka selidik personaliti depa ni. 


pandangan pertama aku sah sah la kagum then aku monolog dalam hati 
" wow, berani betoi depa ni! ".


aku ni lebih kepada memerhati dan menilai karakter orang yang aku jumpa atau kenal. 
(maaf kepada yang tak berkenan perangai saya)




TESIS GUA...


dan menurut 'tesis' yang aku buat pagi tadi, 
sifat ular ni lebih kepada licik. licik dengan kepantasan patukannya untuk mematikan mangsa dan dia menjadi pemangsa yang hebat!
mereka juga kategori yang kuat disiplin dan dan penuh tanggungjawab. 


oh hoo dah macam psikologi dah aku ni.


dan pandangan aku tentang asrul dan bayang, mereka juga perahsia. macam aku hihi. 
kalau tak betol, anggap je tu pandangan aku yang salah. 


last, ceq mintak maap banyak banyak. virus karut mula menjalar dalam otak aku! 


*bos tak de, tapi hari yang sibuk! 


oh! kamu rain, kuat mengarut!

Friday, November 11, 2011

11.11.2011 rainbow cloudy

15 yang simbah cat
gua tertarik dengan angka menarik ni.

11.11.2011

ramai betul yang teruja sampai mengabadikan tarikh tersebut dalam perkahwinan, tarikh nikah dan apa je lah yang depa nak.

eh. hilang dah skema aku
=.=

huahuahua.

nak tahu apa aku buat untuk tarikh 'gilang gemilang' ni?

kalau boleh nak nikah tapi memang tak boleh pun. hihi

alkisahnya.
awal awal pagi jumaat 11.11.2011 aku terserempak ngan ular kat tempat longgok sampah. sebenarnya adik aku yang nampak, dua ekor ular air tengah bergaduh. bergasak merebut tuan puteri idaman agaknya. akibat pergaduhan tu, salah seekor kojoi dan kalah, yang sekor lagi menang dan berjaya melarikan diri.

ular yang kalah tu memang dah mati, tapi dalam masa yang sama abah dengan mak aku tengah kelam kabut  nak g bendang, diamanahnya aku untuk gali lubang dan tanam mayat ular tersebut.

maka terjadilah satu sejarah dalam hidup selama aku hidup 16 tahun ni ( muda lagi tau aku ), aku telah menjadi penggali kubur buat arwah ular tu. euuuuw, kecut hati perut aku. dan aku mensedekahkan al-Fatihah semasa menabur tanah ke atas ular tu.

tu lah kisah benar 11.11.2011 aku.

Tuesday, November 8, 2011

abaikan kamu sayang | maaf!

9 yang simbah cat
memang aku tak mampu mengurus dua benda dalam satu masa agaknya. satu aku tumpu, satu lagi aku abaikan. sekarang di persimpangan, aku pilih untuk tinggalkan blog. ya. aku tidak terlatih untuk sama adil dalam dua kerjaya. harap sementara cuma.

maaf, nikotin blog makin kurang. ketagihan terpaksa aku minimakan. sayang semua. jejak tidak dapat balas, maaf sekali lagi dan terima kasih yang silent readers :D spy ya!

Wednesday, November 2, 2011

moon

14 yang simbah cat
sakit belakang yang teruk. perut yang pulas tetapi bukan hendak ke  tandas. terpaksa membongkok atau sujud bagi mengurang rasa sakit di perut. memang rasanya mahu di pembaringan katil sepanjang hari.

hanya yang merasa sahaja tahu peritnya dilanda sakit itu. oh! terus teringat ini cuma 1/10 kesakitan dari sakit melahirkan anak.

dan terjumpa petua ini :
minum teh pahit tanpa gula semasa dalam fasa "moon". okay balik nak try. kurang percaya pada pil pink. bimbang mudarat untuk kesihatan untuk jangka masa  panjang.

sakitnya perut saya... berkedut dahi saya tahan sakit tau!! kata Edward Cullen

Tuesday, November 1, 2011

aku jatuh lagi!

15 yang simbah cat
kadang-kadang kan rasa macam diri ni pelik dari orang lain. benda tak kelakar, rain gelak. benda lucu, rain lurus bendul tak faham. ada urat yang tak betul ke dalam pale ni? aishh.. 

third.
baru tadi tengah hari jatuh motor sampai masuk longkang. bila bangun tu boleh lagi duk gelak macam tengok badut buat show. terseliuh ke apa dah tak ingat. sampai rumah baru terasa sakit. ngadu kat mak macam anak paling manja. (cett) padahal tak teruk mana pun.

second.
hari tu jatuh dah sekali. lepas bubuh minyak motor, ntah macam mana kaki tiba-tiba macam tak jejak tanah. bummm motor tu terus hempap kaki. luka sikit ja. rain bangun dengan cergas mergas tapi bukan terus g kerja tapi patah balik tidur kat rumah. terus tak sedap badan dan demam.

haha.

first.
rain jatuh motor buat sulung kalinya. tapi yang ni memang tak tahan. jatuh kat sekolah memandu. tempat amik lesen tuu wei. kali ni jatuh kat dalam parit. cikgu yang ngajar tu terus lari datang kat rain nak alihkan motor yang timpa rain. bila bangun tu rain sengeh je cakap "saya orait ja cikgu, tak sakit langsung". bila sampai rumah ngadu kat adik, peh kena gelak beb! terus rain angkat tangan sekeh sebiji. nak gelakkan aku sangat.

=.=

memang sebijik macam posisi rain jatuh motor. ayu je jatuh hohoh


sekian cerita jatuh motor saya pada kali ini.



Monday, October 31, 2011

tudunglah makanan itu

19 yang simbah cat
apa perasaan kamu jika sedang lapar kemudian ternampak makanan yang mengecurkan liur sehingga mata tak berkedip. teringin sekali mahu mencuit dengan jari dan menjilat bukan?

tapi sayangnya hanya mampu menahan nafsu makan sebab itu gambar semata-mata.

haha.
last mamam nasi goreng USA masa aku duk oversea dulu. heh (nipu je kejo)


sangat bengang bukan?

ya aku merasainya sebab aku pun geram sekali dengan mereka yang sekadar menjemput aku untuk MELIHAT. (sebenarnya aku yang terlihat). tapi mereka juga yang menayang bukan?


disebabkan makanan itu sedap, ramai yang melihat kerana sangat memikat hati lalu memerangkap beberapa mata untuk memandang, menghidu dan menyentuh.


makin lama terbiar makin terdedah makanan yang enak itu sehingga mengundang jejaka kacak seperti LALAT untuk datang menyedut dan menghisap.

apa kamu akan benarkan makanan sebegitu enak diragut oleh lalat kerana kamu sendiri yang rela mendedahkan makanan itu?


aku pun loya untuk melihat.

TUTPLAH MAKANAN KAMU DENGAN TUDUNG AGAR TIDAK DIHINGGAPI LALAT HIJAU YANG GATAL. TUDUNG SAJI PUN BISA.

tempah dengan aku okey :)


kamu faham bicara ini?


*aku pening lalat. ayat memalukan je. dah la pas raya ni nak exam SPM :P

Friday, October 28, 2011

some feeling can't explain by words

17 yang simbah cat
no word can describe my feeling today, there are some quotes I found on Facebook that show my feeling right now.






credit to FACEBOOK

Thursday, October 27, 2011

mimpi dalam mimpi | mawar merah

16 yang simbah cat
badan Jue tidak bermaya. dia terasa sangat letih. dengan lembiknya dia merebahkan badan di tilam empuk. dirinya semakin terawang dalam bulatan dimensi ruang yang membawanya ke alam mimpi.


khayal. mabuk mimpi masih menguasai diri.


Jue terjaga sambil memisat mata. pandangannya kelabu mulai cerah. terkejutnya bukan kepalang. ternyata dia tidak bermimpi. Jue sedar. kelihatan sekelilingnya dilingkungi warna merah. jarang diberi kejutan sebegini indah. tatkala ini mawar merah memenuhi ruang biliknya! dia pinta cuma sekuntum, tapi kini bukan sejambak, tapi bertandan-tandan bunga mawar merah bertindihan. tiada ruang jalan untuknya. 



beri laluan beri laluan..! Jue Azam nak seberang lautan mawar 




ya merah kesukaannya. merah lambang perasaan yang membara.


perasaannya riang. bila terjaga sahaja dari tidur yang panjang dia ditaburi dengan keindahan bunga. bahagia sekali rasa. sesuatu yang sangat senang jika bangun dari tidur dihidangi dengan berita indah bukan? sangat bersemangat untuk memulakan hidup dalam hari tersebut.



saat bahagia membungkus diri, ibunya mengetuk pintu. Jue tersentak. dengan sentakan itu juga menyebabkan bunga mawar yang bertandan-tandan itu seperti disedut oleh suatu dimensi dan mengosongkan ruang bilik. Jue tersedar sekali lagi dan dia melihat dirinya terbaring di ruang kosong biliknya tanpa warna merah. yang ada hanya keluhan si ibu "apa nak jadi ni, pas subuh tidur balik. dah kol berapa ni, g kerja cepat!"


oh pilunya hati! mimpi dalam mimpi cuma.





Jue dengan senyum sinisnya lalu mencapai handphone sonia eriksun dan menaip :

"saya mimpi awak bagi bunga penuh bilik ni tadi."

sent to zoul 


tingtong. bunyi message masuk inbox Jue. from zoul :

"haha, nanti laa.. ni tak g keje ke?"



dan Jue tersengih teringat yang kawan baik dia post dekat facebook semalam :



Tuesday, October 25, 2011

sonia, jangan tinggalkan aku!

20 yang simbah cat
saya sunyi ni. kerja sorang sorang. tiada berteman.
kemurungan saya hari ini.

rupanya teman saya bernama sonia eriksun tu tertinggal di rumah.

tsk tsk.

saya lelaki. ada awek. tapi awek saya tak message pun semalam. saya cuma...cuma risau dia je. bimbang dia diculik ke dunia lain.

tolong la saya. tolong borak dengan saya ea. saya tak nak sunyi sunyi. nanti cepat pulak beruban.



                                                                                                                  benar sentiasa,
                                                                                                                  buah jantung rain

Saturday, October 22, 2011

fantasi rain | gen binatang

17 yang simbah cat
satu perkara yang buat aku musykil sampai sekarang ialah gen aku ni pure manusia ke tak?

hu hu.

sejak kena gigitan cinta Si Tikus, aku semakin sensitif dengan bunyi bunyi segala jenis binatang. macam Alice in Wonderland pun ada. cuma belum boleh memahami bahasa binatang.

Berita Terkini,

Si Gebu datang belakang aku buat love bite. ooh memang spontan la aku tertampar. sungguh. terkejut sangat. nasib baik lagi belajar silat tak habis. kalau tidak, naya je kojol kucing oi.
terpikir juga aku kenapa sampai dia boleh datang dekat, kemuadian serang belakang.

badan aku ada bau tikus ke?
ke dia nampak ada ekor kat belakang aku?

musykil lagi.

=.=

sejak akhir akhir ni pulak asyik layan komik lawan pedang dengan novel fantasi awang mursyid. bimbang gak aku kalau terpengaruh sangat sampai rasa realiti.

okay aku kembali positif. mungkin kucing aku bagi hint suruh aku carikan calon isteri buat dia. gatai noo hang nak mengawan!     

"gatalnyer saya.. awak.. awak tolong garu kejap badan saya ni. auuuuw.."
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Friday, October 21, 2011

bertunang

19 yang simbah cat

seronok bukan dapat bertunang?
hobi aku pergi majlis kawan-kawan bertunang.
sebab aku sangat teruja tengok mereka cantik.
semoga hati turut sama cantik.

Thursday, October 20, 2011

pilu

4 yang simbah cat
aku sedih ada kamu kisah. aku terluka ada kamu peduli. pejamkan mata. hitam menenggelamkan aku dalam perasaan.

Wednesday, October 19, 2011

matlamat satu

10 yang simbah cat
empat penjuru dinding putih di depan mata. tingkap yang dimasuki cahaya semulajadi. aku membaringkan diri. terus merenung dan berfikir.

benar seperti kata dia. dalam hidup boleh ada pelbagai impian, pelbagai angan angan. semua ingin dicapai.

tapi, satu yang perlu diingat, dalam satu masa kena ada satu impian dan matlamat baru boleh terlaksana dengan sempurna. sekiranya hendak mendaki gunung tapi dalam masa yang sama hendak belayar di lautan, pasti kamu tenggelam di lautan itu bersama angan angan yang menelan diri.

jangan tamak dalam hidup, kejar satu persatu. masakan seseorang boleh mengejar dua ekor ayam jantan yang bertempiaran lari ke arah yang berbeza?


datang semula semangat untuk mencari ilmu.

Wednesday, October 12, 2011

part 3 | misteri 'lelaki' itu tamat

4 yang simbah cat
part 1 | Misteri Lelaki Itu
part 2 | Misteri Lelaki Itu

Namun setelah itu aku berasa tubuhku jauh lebih ringan. Sihat, segar, lega, tidak seperti biasanya. Fikiranku lapang. aku bangun dan berjalan ke tingkap untuk menghirup angin petang yang damai dan tenang.

"Abanggg!!!"

Tiba-tiba aku terdengar adik bongsu aku menjerit. Aku segera berpaling. Kulihat adik-adik dan mak abah berhamburan ke arah seseorang yang sedang tertiarap tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Badannya dingin, kulitnya membiru.

Siapa dia? Mengapa adik-adik dan mak abah memeluknya sambil menangis? Mereka menjerit dan meraung. Mak aku seolah-olah tidak mahu melepaskan orang yang terbujur tadi. Siapa dia? Siapa lelaki itu?

Lalu aku bergegas ke sofa. Betapa terkejutnya aku ketika wajahnya dibalikkan. Dia.. dia.. dia mirip dengan aku! Bentuk badannya sama denganku. Ya Allah, apa yang sedang berlaku padaku ini???

Aku cuba menarik tangan mak, tapi tidak mampu. Aku cuba pula untuk merangkul adik-adikku, juga tidak berjaya. Aku berusaha lagi menyentuh bahu ayah, sia-sia semua perbuatanku.

"Abang di sini, mak! Abang di sini!"

Aku cuba memberitahu mak bahawa lelaki yang terbujur itu bukan aku, tapi mak tidak peduli. Mereka seolah tidak mendengar teriakanku. Seolah mereka tidak mendengar teriakanku. Seolah mereka tidak melihatku. Dan mereka terus-menerus menangis.

Aku sedar kini lelaki yang misteri tadi telah membawa rohku. Aku telah mati! Aku telah meninggalkan mereka. Aku sudah berada di suatu alam lain. Tidak guna aku menangis dan berteriak lagi, mereka takkan mendengar suaraku.

Di saat itu aku terlalu sedih. Selama hidupku belum banyak yang kulakukan untuk membahagiakan mereka. Belum banyak yang telah kulakukan untuk membalas jasa mereka. Tapi waktu telah berakhir. Aku sudah dikembalikan pada saat aku terduduk di sofa setelah penat seharian bekerja.

Apa yang akan terjadi padaku selepas ini? Aku ketakutan apabila teringatkan belum bersolat! Aku takut, aku takuuutttt!!! Ya Allah, ampunkanlah dosaku, ampunkanlah dosakuuuuuu!!!

Monday, October 10, 2011

part 2 | misteri 'lelaki' itu

5 yang simbah cat
 part 1 | Misteri Lelaki Itu

aku berasa dadaku sesak. Sukar untuk bernafas. Namun aku berusaha untuk tetap menghirup udara seperti biasa, walaupun terasa amat payah dan menyakitkan.

Di waktu itu aku rasakan ada sesuatu yang berjalan perlahan-lahan dari dadaku. Ia terus bergerak ke kerongkongku. Sakittttt! Sakit... rasanya. Ngilu dan pedih silih berganti. Keluar air mataku menahan rasa sakitnya yang tidak terperi.

Oh Tuhan, apa yang telah berlaku pada diriku?

Dalam keadaan yang masih sukar bernafas, benda tadi memaksa untuk keluar dari tubuhku. Khhh... khhhh... kerongkongku berbunyi. Sakitnya rasa. Teramat sakit. Pedih, ngilunya seperti segumpalan kapas basah sedang ditarik dari ranting yang dipenuhi duri.

Aku cuba menahan benda itu supaya berhenti, jangan bergerak lagi dari kerongkongku. Tapi ia terus juga berjalan dan aku tidak mampu menahannya. Badanku gementar, peluh keringat meluncur deras. Mataku terbelalak semasa benda itu berkisar dari kerongkong menuju ke muka dan kemudiannya ke ubun-ubun. Air mataku tidak berhenti mengalir kerana sakitnya tidak pernah tergambarkan.

Akhirnya tangan dan kakiku kejang seketika setelah benda itu meninggalkan tubuhku. Kemudian aku melihat benda tadi dibawa pergi oleh lelaki misteri yang tadinya berdiri di depanku. Dia berlalu begitu saja, hilang dari pandangan.


siapa lelaki misteri itu? sungguh aku keliru sekali. akan datang kembalikah 'dia' untuk menuntut sesuatu dalam diri aku. aku tiada jawapan. tunggu kemunculan dia selepas ini.

Tuesday, October 4, 2011

part 1| misteri 'lelaki' itu

9 yang simbah cat
Seperti biasa setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah, aku terus duduk berehat di sofa melepas penat. Asar sudah di penghujung, tapi aku sangat malas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat. Adik-adik dan mak abah sedang berkumpul di depan televisyen di tingkat atas banglow, manakala aku tersandar di sofa. Tubuhku letih memikirkan timbunan masalah di pejabat.

Dalam keletihan tadi, tubuhku disegarkan oleh angin dingin yang menghembus tepat dimukaku. Aku hampir terlena, hinggalah selang beberapa lama kemudian 'seorang' yang tidak nampak dengan jelas muka dan batang tubuhnya, tidak semena-mena sudah berdiri di depan mata. Dia persis seorang lelaki dan tajam memerhatikan aku.

Aku sangat terkejut dengan kedatangannya yang tiba-tiba itu. Sebelum sempat bertanya 'siapa kamu?', tiba-tiba


terpaksa bersambung esok. insyAllah..(kes kecemasan)

Thursday, September 22, 2011

kisah terkini | rainbowcloudy konvo

19 yang simbah cat
lama tak bercerita di sini. hilang seni menulis. hendak mula dari mana pun tidak tahu.
semua cerita dan perjalanan hidup selepas raya hingga kini hanya tertanam dalam ingatan saja.
tidak lagi terluah dalam kata-kata.

terkini...

rainbow cloudy? tudung yang sama tema dengan warna blog hihihi

harapan aku masa pergi konvo,

nak sangat berborak dan bertegur dengan orang yang tak pernah aku tegur.
kenapa ya aku dan dia tidak seperti orang lain.

dan harapan itu masih belum tercapai.


ok, jumpa lagi. apa di hati, perlu disimpan. apa di mata, yang melihat saja tahu.

kalau ada rindu, sms ye. 014-828086* . 

Thursday, August 25, 2011

sombongnyer saya. iskiskisk. selamat hari raya

13 yang simbah cat
Assalamualaikum....



lama dah tak membebel. rasa sunyi sepi je blog ni. warna pelangi pun makin mendung je aku tengok.
eloklah, kampung pelangi aku pun memang hari-hari mendung berarak hujan. susah dah nak nampak pelangi sekarang ni, yang nampak pelangi merah menyala.

hi hi hi


aku berubah mood. mood garang sekarang ni. ramai betei cakap aku sombong sekarang ni. awat tak tau depa ni. sana merajuk, sini merajuk. alolooooo bucuk bucuk..



kes 1





kes 2



sori sayang, ceq p bertapa bulan-bulan posa ni. diam bukan menghilang, tapi menyendiri dan berfikir tentang diri sendiri. seperti kata bisk :



ya, aku pasti kembali cuma masa sahaja. lambat cepat itu belum pasti.
dan hari ini aku kembali, esok aku tidak lagi di sini. aku sudah berhenti kerja. mungkin sekali sekala sahaja aku akan kembali update.

eh eh, pesal aku buat cerita sedey plak ni. berhenti kerja macamlah kecoh sangat. aku pun part time je kerja sini, disebabkan kampung pelangi nun jauh di kayangan, teknologi jalur lebar tak mampu sampai sana, so berhabuklah rumah yang aku baru cat ni!

oh! sayangnya.

kalau rindu nah nombor aku, message kay. 

014-828TIADA LIPUTAN

dan disebankan terlalu sayangnya aku pada blog dan semua pembaca, pengomen, pengomel dan tak lupa pengacau dodol, aku design kad raya kepada semua yang singgah.

salah silap RAINBOW CLOUDY, harap diampun. ajal maut di tangan Allah. 
dan apa yang selalu aku selalu pikir, bagaimanakah keadaan aku bila malaikat maut di sebelah. 

ingatlah MATI, kalian akan semakin HIDUP.

wassalam .

Saturday, August 20, 2011

goyang? tak sudi tayang

13 yang simbah cat
label : tiada siapa seksi,ni untuk peringatan


seingat aku sepanjang bulan puasa ni aku tak pernah lagi buat kerja-kerja syaitonirojim yang boleh menzerokan puasa aku. entry pun jarang-jarang nak update. macam mana la 'keyword this week' boleh

AWEK GOYANG HOT. 


??? 

sesungguhnya hambaMu yang naif ini tidak bersalah

aku goyang pun tak reti? kah kah kah

lu yang search tu la HOT.
panas api neraka.

panas api neraka 70 kali ganda panas api dunia!!

tera kena panas terik sikit ja dah demam koqa 2 3 hari;
bayangka panas matahari pun kita dah tak tahan;
nak hadapi panas api neraka?
nauzubillah

Saturday, August 13, 2011

berubah

11 yang simbah cat

perjalanan hari ini tak berjalan lancar seperti kebiasaan
aku selalu pikir dan cari puncanya

oh, tidur selepas subuh agaknya
dan tidak solat dhuha - sumber rezeki


barangkali.

lihat dada langit
biru
berterbangan sayap-sayap

burung

tabah
tidak lelah
tidak penat
seawal pagi meredah segar pagi
harung segala warna di langit
seharian
demi sesuap rezeki


aku?

mimpian.

segeralah berubah.

Wednesday, August 10, 2011

meniti perjalanan

17 yang simbah cat
baru nak bercerita soal kecerian, tapi tak seperti diharapkan, hanya merancang, merangka tapi bukan kita yang menentu kepastian jalan hidup.

mendung pagi ini bagi aku, tapi itulah perjalanan hidup. masakan setiap saat bergembira. boleh rongak gigi dan kembang pipi.

 lama tidak berjaga lewat malam. zaman belajar yang baru berlalu meluruhkan banyak sifat-sifat hakiki sebagai pelajar. tidak lagi merasakan pukul sebelas malam itu terlalu awal dan adalah saat bermulanya aktiviti malam yang rancak sehingga tiga dan empat pagi. dulu saat itulah baru mula membuka buku kerana telah usai makan dan bercanda dengan kawan-kawan.

semalam, idea beraksi di depan Adobe Photoshop menyebabkan aku ralit. kusyuk. tidak hirau masa dan tidak hirau panggilan adik yang menjerit memanggil aku untuk makan morey. bila siap dan puas hati dengan hasil kerja yang lebih kemas, saat itu baru merasa mengantuk, merasa lelah dan lenguh belakang.

tilam empuk sebagai penikmat badan. sempat menghantar sms kepada yang diingati yang pastinya tidak berbalas kerana masalah telekomunikasi. dan aku tertidur nyenyak walaupun mata menerawang ke syiling. ada sesuatu yang mengganggu.

rain!! bangun rain!! makan soq... aku bangun. mamai. berjalan dalam gelap mata terpejam. ke bilik air. termenung. cuci mata dengan mencelup dua jari ke dalam air. makan nasi sikit dari biasa. mengantuk yang keterlaluan memanggil aku untuk segera merasa nikmat tilam empuk. sempat mengunci jam untuk solat subuh, bimbang terlepas kala aku letih begini.

sejak putera kacau, memang aku tidur tak tutup lampu, tapi awal pagi ni aku 'ter' tutup.

baru nak lelap, aku dengar bunyi benda diselongkar. masa ni background muzik sangat suspen. dalam kepala aku ada tiga benda : 1- tikus 2- kucing 3-hantu.

aku pikir logik, mustahil hantu. semua syaiton di ikat, hanya manusia sahaja yang berperangai syaiton dan tak insaf.  bunyi lagi benda diselongkor, dan sekali lagi aku pikir dua tiga kali untuk menjerit, bimbang aku yang dirawat di Tanjung Rambutan.

aku gagahkan diri bersifat seperti perwira, melangkah menyalakan suis lampu.
"TAAPP"
teranglah segala kegelapan bilik, dan aku nampak putera! memang syaiton betul. gila besar dan gemuk putera tu. aku tidur dalam menggigil dan membaca ayat kursi.

dan dalam ketiduran itu, aku berfikir kalau aku bangun untuk bertahajud atau bertadarus mesti tidak akan berjumpa 'syaiton' itu.

sayangnya, aku meneruskan tidur dan sampai ke tempat kerja pagi ni, makin badmud bila tengok facebook.

sensitifnyer kamu rain!

moral :  1- insafi diri, bangunlah, sujud padaNYA Yang Maha Esa
              2- tikus sukakan kegelapan, aku sangat trauma dengan pengalaman lepas
              3- sabar, jangan sensitif sangat

siapa putera ? SINI ,SINI

Sunday, August 7, 2011

sayang jainab

40 yang simbah cat
Label : kena bersabar membaca...

berkali-kali Jainab berpusing-pusing di depan cermin besar. lima enam tujuh sembilan... sembilan kali! pun masih belum puas hati. ditatapnya dari atas dahinya sehingga buku lali, mencari-cari kot-kot masih ada yang tidak kena dengan 'penggayaan sakannya' petang itu.


okey la ni, dah cukup shantik hapa? Jainab bersoal dan berjawab sendiri. memang sebelum ini aku dah shantik, memanglah. Jainab berbangga. pun sendiri.


selama ini pun Jainab acap benar mendengar puji-pujian tentang dirinya. di stesen el-ar-T. dalam train. di pejabat. malah ke mana saja dia pergi banyak perhatian lelaki berhidung zebra crossing tertumpu padanya. Jainab tahu itu. Jainab faham itu. Jainab senang begitu!

cuma mujurlah Jainab tidak mudah cair dengan segala puji-pujian murahan begitu. barang baik mesti berharga tinggi. itu kena jaga. begitu pegangan Jainab. dan kerana itulah, kalau setakat kerani cabuk atau pegawai berabuk, Jainab bolayan terus. ape kless diorang itu?

namun setelah kehadiran Tom Keris sepejabat dengannya, pegangan hidup Jainab mulai goyah. second bossnya itu benar-benar membuatkan dia jadi sesuku angau. dulu dia payah memberikan senyum kepada sorang lelaki, tetapi kepada Tom keris sengihnya melebar nampak gusi. keramahan sapaan Jainab kepada Tom Keris terkadang mendatangkan kemeluatan kengkawan sepejabat yang lain. Tapi Jainab tak peduli itu semua. targetnya hanya satu, Tom Keris!

katalah apa orang nak kata. perigi cari timba ke, apa ke, itu semua Jainab buat selamba aje. selamba dog! pada Jainab, dia yakin sangat-sangat dia tidak bertepuk sebelah tangan. Tom Keris jugak bertepuk dengan dia. cuma tepuk Tom Keris ibarat tepuk kucing di depan ikan panggang. sambil tepuk sambil jeling, sambil jeling sambil dekat, tunggu masa nak ngap. itu pun sangat-sangat Jainab pasti!

"malam ni you pree tak? kalau boleh, I ndak ajak dinner!!" begitu lama Jainab ternanti-nantikan pelawaan sebegitu. pelawaan dari Tom Keris yang selama ini tak pernah lepas dari benak Jainab. bagaimana mesti Jainab jawab, kalau tidak anggukan saja yang mengalahkan kepala belatuk betina bila berdepan dengan yang jantan.


lalu di situlah kemuncaknya. dua jam sebelum jam lapan malam seperti mana yang dipersetujui bersama, Jainab bersiap habis. dadanya tak berhenti-henti dug dag dug dog menantikan saat indah yang akan dilalui bersama jejaka pujaannya itu. Tom keris! Tom Keris! berulang-ulang nama itu meniti di bibir nipis Jainab.

dan apabila deru kereta Tom keris memasuki laman rumah sewanya, Jainab laju menuju ke pintu. semuanya menepati seperti rencana asal. Tom Keris tersengih segak menanti, sedang Jainab terburu-buru mengenakan kasut tinggi mengejar waktu. apa pun yang paling ketara ketika itu, senyum Jainab terlalu lebar senasa menutup pintu kereta Tom Keris.

cuma sayang senyum itu tidak kekal lama. hanya sekitar satu jam tiga belas minit lima saat kemudian, bibir yang menguntum senyum itu bersimpul sesimpul-simpulnya. wajah Jainab cukup kelat, dan sewaktu hempasan pintu kereta terakhir menuju pintu rumah sewanya, Jainab tidak menoleh ke belakang lagi. deru kereta Tom Keris yang semakin menjauh begitu menyakitkan telinganya.

berkali-kali Jainab berpusing-pusing di depan cermin besar. lima enam tujuh sembilan... sembilan kali! dan semakin ditatapnya wajah di cermin semakin berdengung-dengung kata-kata berbisa Tom Keris di telinga..

"you memang lawa. bodi pun best. I minat gila kat you... cuma yang I kurang gemar.. bulu hidung you terkeluar. Geli! " pelan-pelan Jainab meraba hidungnya...

Moral : mana ada manusia yang sempurna? jangan biarkan bulu hidung anda panjang! 

cerita asal : diolah semula oleh rainbow cloudy. hak cipta bukan milik rain.

Tuesday, August 2, 2011

hakikat : wanita lebih banyak bercakap

36 yang simbah cat
label : serius weeii

selalunya kita lihat wanita lebih banyak bercakap
berbanding lelaki.
bercakap tanpa henti.
tiada noktah apatah lagi
koma dan titik bertindih.



sambil tengok TV sempat lagi memberi komen dan mengambil alih tempat sebagai 'pengarah tak bertauliah'.
baru sahaja balik dari kerja boleh pulak menceceh dengan kawan baik yang satu ofis.
bergayut dan bergosip sampai berbuih air liur.

ini kerana wanita cenderung bercakap untuk melepaskan beban masalahnya kepada orang lain,
bukan mahu mencari penyelesaian mahu pun rumusan terhadap masalah itu.
hakikatnya memang begitu otak wanita bekerja sehinggakan jika ada lelaki yang suka bercakap dan bergosip, orang akan segera menegur dan melabel 'hey hang ni macam perempuanlah'.

menurut pakar, otak wanita tidak dapat menyimpan maklumat secara khusus contohnya,
apa yang difikirkan di pagi hari akan terus berlegar-legar dalam fikirannya dan perlu diluahkan.
otak wanita menggunakan pertuturan sebagai cara meluahkan perasaan.

berbanding otak lelaki mampu mengenepikan dan pada masa sama menyimpan maklumat.
mereka masih boleh relaks walaupun sedang dihimpit dengan pelbagai masalah dan tekanan.
masalah boleh disimpan untuk difikirkan pada waktu lain. 

jadi wanita tidak mampu menyimpan maklumat, satu-satunya ruang mengenepikan masalah adalah dengan cara bercakap tentang masalah tersebut.

KELEBIHAN

banyak bercakap ini punya kelebihannya tersendiri. wanita selalunya menggunakan peluang bercakap untuk membina hubungan dan berkenalan.
sambil memasak pun boleh menyanyi lagu jiwang, tentu sekali ada kelebihannya.
paling jelas, wanita berupaya melakukan banyak perkara dalam satu masa. membasuh, memasak dna menonton TV mampu dilakukan serentak!
buktinya aku sendiri. hihi.

tapi agak semputlah berbanding memasak sambil bergosip!


sempena bulan ramadan yang penuh barakah ni,
kurangkanlah bercakap benda yang kurang perlu,
tidak kira wanita mahupun lelaki.
berzikir, bertadarus al-quran jauh lebih baik.
kutip bekalan dikesempatan kita masih bernyawa ni,
ajal maut kita tiada yang tahu bila akan sampai...
yang kekal adalah akhirat.
jangan lalai dengan kesenangan sementara di dunia ..


sumber dan idea asal : KUCING JANTAN - Si Belang (UTUSAN)

Monday, July 25, 2011

"dik, dik..."

21 yang simbah cat
cemei betei renbo keludi ni...

tak sangka selepas demam panas dua hari akibat menelan dua ulas durian sebaik sahaja berbuka puasa pada hari yang ketujuh di pengakhiran syaaban ini, dan apabila aku kembali bekerja, ayat pertama aku dengar

"dik, dik, tolong fotostat jap"
"dik, boleh print tak?"

dan orang yang bertanya itu pelajar STPM.

maknanya rupa paras aku ni persis 18 tahun ke bawah!

kah kah kah.

aku nak demam lagi sekalilah dan masuk wad kalau boleh buat aku makin comel, muda, remaja dan segerombolan dengannya.


sebelum aku demam tu, berminggu-minggu aku keje, aku dengar ayat ni je

"kak, fotostat ni jap"
"kak, pc6 'hang', camner nak buat"
"kak, awat tak connect ni"

paling sedap ayat yang aku dengar

"kak long, fotostat kat pakcik yang ni sat, 2 keping"


pastu, baru je tadi ada pakcik nak bayar, then cakap
"nah dua ringgit, ingat pakcik sampai bila-bila naa"

ha ha ha ha. baiklah PAK. ceq ingat! jawab lam hati je lah



moral satu : jangan baca entry budak saiko yang tengah gila mencari kerja. kih kih kih

moral dua : kematian sentiasa di ingatan bila kesakitan menduga.

Tuesday, July 19, 2011

love. attention

16 yang simbah cat
people need love and attention
need love
need attention

this is cat, not human


hide at the corner.
silent.
crying.

Saturday, July 16, 2011

rindu.

29 yang simbah cat
entah mengapa

rindu menggebu.
sarat emosi.

mahu ke masa lalu
bersama kebahagian itu
bersama kemesraan itu


saat melihat wajah-wajah ini


mesin masa, come to mama please... huhu


 personal*


kak iqa ,  u know the reason.

Wednesday, July 13, 2011

marah itu memberi 1 ilmu

29 yang simbah cat
dulu...
memang aku sensitif. tak boleh nak tegur sikit, mula nak berdrama air mata duyung.
mesti hujan punyalah mata aku ni.

kuat nanges pun tapi bukan jenis nanges tunjuk depan orang,
aku cari port lam bilik tidur tak pun tempat tersorok sikit kalau dah tak tahan sangat nak nanges.

pastuu... huihuihuiiii la bunyi...


lepas nanges tu rasa macam semua masalah tadi dah hilang. entah mana dunia zombie dia pergi tak tahu lah.





sekarang ni...
makin hari makin dewasa (tapi ada orang kata aku ni masih comel macam budak kah kah kah nak bodek aku la plak),

buat aku rasa yang dimarahi atau ditegur ni sebenarnya bukan satu kelemahan untuk meruntuhkan semangat kita.

tapi memperbaiki diri kita menjadi lebih baik malah berganda baik.
cumanya telinga dan hati ni kena kuat untuk menahan kata-kata yang mungkin kasar bila diri dimarahi seseorang yang lebih berkuasa.

bila diri dimarahi, ditegur, perasaan malu dan tercabar pasti wujud dalam diri bukan?
dari sinilah keegoan untuk meningkatkan maruah diri tu ada.
kita rasa diri kita boleh buat lebih baik dari tu,
dan kita bukanlah bahan untuk dihina dan dicaci, so buktikan kebolehan yang kita ada.

abg tak abg, lu marah gua, gua cincang lu

cuma spoilnya, awai-awai buta dah kena marah tu,
kadang-kadang buat aku macam orang dirasuk zombie pun ada.
kah kah kah


bagi aku mudah ja, orang yang marah kita ni sebenarnya nak bagi kita satu ilmu.

betol ke tidak?
cubalah untuk dimarahi oleh sesiapa. pasti dia akan bebel pasal cara keja. dalam bebelan itulah dia memperbaiki cara keja kita. itu ilmu beb!

kuneng-kuneng ni gua suka kah kah kah

ha ha ha. so always think positif.

ada sapa-sapa nak marah aku tak? kah kah kah.





*baru lepas kena marah. dia bagi ilmu printer trouble shoot. ha ha ha

Monday, July 11, 2011

kerjaya

26 yang simbah cat
siapa yang tak nak kerjaya yang bagus? kerjaya yang menjamin masa depan.
menjamin hari tua kelak, walaupun sentiasa bajet muda. konon.

kerja hadap lappy 

"aku peguam wei la ni". sambil mengangkat kolar leher baju. 
-> elok la tu. jangan menangkan gadis yang buang anak luar nikah sudah la.


"aku doktor haiwan". sambil membelai-belai tikus.
-> aku pantang betol la putera tikus ni. elergik youuuu!!


"aku dah kahwin. anak dah sorang. hang ada?"
->bagus. membuktikan kekuatan batin suami isteri tiada masalah. jadilah isteri solehah.
tu kerjaya yang boleh bawa hang masuk syurga.


*aku masih keliru dengan jalan yang akan aku pilih. 
ni pertama kali selepas sesuatu fasa, aku buntu dengan jalan hidup yang akan aku pilih.


ya Allah.. mohon petunjuk.

Saturday, July 9, 2011

tepu resah

9 yang simbah cat
hembusan nafas tepu resah
muka tenang akal melayang
tingkah beku
mata terpaku


buntu untuk hari ini.

Friday, July 8, 2011

jangan menyanyi di dapur

13 yang simbah cat
"mengapa kau pergi, mengapa kau pergi
di saat aku mulai mencintaimu
berharap engkau jadi kekasih hatiku
malah kau pergi jauh dari hidupku"

lalalalaaa...


nab... oooo nab!! jangan nyanyi time goreng ikan. kang tak de orang nak kat ang..

cepat-cepat jenab beralih ke sinki untuk basuh pinggan pulak.


*zombie, nak kat saya kan? luv u.

Thursday, July 7, 2011

tak sporting day | sakit

17 yang simbah cat
aku tak faham kenapa ada idea nak wujudkan wordless day, spontagenous day apa sume.

aku memang tak suka nak ikot benda-benda macam ni. sapa cakap aku tak sporting silakan.

sebagai tanda tak sportingnya aku, 

ni spontagenous and wordless aku untuk hari ini. jom usha pe cik rain tengah buat?






Wednesday, July 6, 2011

harapan

10 yang simbah cat
jenab menggigil selepas bangun dari tidur. menggeletar 1 badan.
aaah sudah..
parkinson dah pagi-pagi hari..

berdebor betol hati jenab pagi ni.
tak pernah dibuat dek orang, rombongan meminang datang dalam mimpi.
hebat sungguh mimpi jenab pagi tersebut.
kalu diulang siaran jenab harap boleh nikah terus dalam babak mimpi tadi,
mesti lagi best dapat dengar tok kadi tanya 'sah?' pada saksi-saksi..
hihihi jenab ketawa gedik. suke suke.

kotak fikiran jenab kembali aktif berputar...
jenab belum pergi kursus kahwen lagi. jenab pun belum khatam buat gulai tempoyak lagi.
macam mana nak kawen? belum bersedia. keje tetap pun jenab terkial-kial mencari.

hari-hari keje jenab datang cyber cafe tempat dia berkerja sementara waktu dan menyemak
kotak email. doa penerang hati semua siap dibaca tapi jenab cuma dapat baca email spam.

harapan setinggi awan mulai mendung berarak di wajah jenab. menanti hujan yang turun bila-bila minit.
toing-toing.. tiba-tiba bunyi chatbox dalam pisbuk jenab berbunyi. sapa plak kacau time jenab berdrama feling ni!

memang berkat doa penerang hati tadi agaknya, sepupu jenab ada offer keje. sekarang jugak jenab nak balik solat zohor!

Saturday, July 2, 2011

tergolek

15 yang simbah cat
semalam. semalam punya semalam punya semalam punya cerita.

mengisahkan perihal jenab si minah rempit tapi berjiwa penyayang... pewiit

dalam perjalanan awal pagi dingin dia meredah tar-tar jalan raya menuju ibu negeri kedah.

preeeeeengggggg....prengggggg...

eiiit....sreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet.. eh terover break lak...

jenab ternampak seekor kucing tergolek atas tar. badan penuh kesan darah. perut terburai. tragis betoi. nak kuar dah air mata duyung tapi jenab tabah. jenab melintasi arwah kucing dengan kalimah al-fatihah.
dia ingin mendail ambulan, tapi naluri saitan menghalang keprihatinan jenab.
"jangan terburu-buru jenab, ambulan tu untuk orang yang sesak napas macam enko je lah".
jenab hanya mendoakan ada ustaz seperti ustaz amirul datang menkuburkan kucing tersebut.
jenab hanya menyumpah seranah makhluk yang berakal dan begitu samseng melanggar kucing itu.
dalam hatinya berfikir jika pakwenya tahu mesti pakwenya meraung melihat kucing tersebut.


episod pertama pada hari tersebut tamat..


.......



episod kedua pada hari seterusnya



vroooooooom...vrrrrrrrrrrrrrrrrrrooooommmmm...

eiiiit..pukkkk.. jenab terkejut. beruk jiran kawasan itu turut tergamam. tayar moto jenab melintasi seekor anjing yang berdarah.keras. lidahnya yang panjang terjelir. anjing berwarna coklat pudar itu sudah menemui Tuhannya. nasib yang diterima anjing tersebut sama seperti naseb kucing dalam episod pertama. tragis. nak nages pun tak sampai hati sebab namanya anjing.

cuma jenab bengang macam mana seekor binatang yang besar macam tu pun kenderaan berat selain moto jenab boleh menjadi buta. tiba-tiba jenab merenung masa, manusia tak buta, mungkin tiba ajal anjing terebut. sedangkan treler yang sebesar-besar alam tu boleh dilanggar orang, inikan anjing yang masuk dalam kategori kemetot la.




dan semalam jenab mimpi terlantar di hospital. keadaannya parah. semoga itu mimpi sekadar mimpi sang puteri jenab.

Tuesday, June 28, 2011

kembali tenang. dan K E M B A L I DI SINI

7 yang simbah cat
jenab kembali bersuka ria.
hidupnya kembali tenang.
tapi berpanjangankah ketenangan itu? mungkin sementara.

jenab tenang untuk meneruskan hobinya yang suka tidur malam. (tidak seperti zombie yang suka berjaga malam) tapi tidurnya kali ini tidak seperti dulu.

dia tidur dalam kecerahan cahaya lampu kalimantang. masih tenang walaupun tidak setenang dulu.
putera tidak lagi mengganggu. hilang entah ke mana. mungkin mangsanya bukan jenab lagi.

yang menggangu jenab kali ini ialah doktor. doktor yang sering memberi suntikan berbisa kepada pesakit.
silap-silap dapat penyakit dengki. eh penyakit denggi.

ya, doktor nyamuk suka pada darah jenab. katanya jenab cantik persis mahsuri.
tapi mahsuri pun dia tak pernah lihat, memang tebal benar penipuan doktor kali ini.

jenab tidak mempedulikan doktor, bila kipas ligat berpusing, pasti doktor nyamuk menghilang.
maka jenab akan kembali tenang.

sebenarnya jenab mahu memberitahu yang jenab sudah menghabiskan hampir setengah tahun umurnya tahun ini dengan latihan industri. segalanya telah berakhir dengan sempurna dan baik semalam. jenab sayangkan mereka-mereka di tempat dia berpraktikal.

dan sekarang akan kembali blogging demi hobi cipisan ini!

Friday, June 24, 2011

oh putera. matilah dikau malam ini!

9 yang simbah cat
jenab keliru.. tido malamnya sudah tidak nyenyak.. terbayangkan-bayangkan putera. dia takut untuk tidur. takutkan kedatangan malam.

dulu dia seorang yang agak berani. berani dalam kegelapan. katanya indah tidur dalam gelap. nyenyak.
masanya pula banyak dihabiskan untuk bermimpi. asalkan namanya tidur, dia pasti mengalami mimpi. setakat ni mimpinya tiada kebasahan.

bermula suatu saat itu....

kehadiran putera mengejutkan seluruh jantung si jenab. bukan saja jenab, malah 1 famili jenab terkejut dan terganggu tidur malam apabila jenab kerap meracau dan terjerit tak tentu arah. bukan mengigau, tapi realiti yang putera menggigit jari jenab.

bukan sekali dua, masuk semalam, sudah 4 kali jenab digigit putera. itu bukan gigitan cinta biasa. itu gigitan maut. gigitan yang boleh membuatkan jenab diserang Leptospirosis. itu yang mahu dijauhi. dia tidak mahu lakinya bergelar duda.

jenab geram. putera keterlaluan. apakah dosanya. adakah kerana cinta tidak berbalas, putera menggigit jenab. esok jenab mahu beroperasi membunuh putera.

berpesta la engkau sebelum aku berpesta!

jenab berharap esok adalah hari bahagia buatnya. semoga putera tikus mati dalam perlarian!

Sunday, June 19, 2011

peluang bernafas

7 yang simbah cat
sepanjang dua minggu lalu..

terdetik dalam fikiran aku, bagaimana rasanya diri bila saat malaikat maut menjemput.
ya, tiada jawapan untuk soalan itu.

ingin sekali aku tahu tanda-tanda orang yang akan meninggal. benarkah kelakuan mereka ganjil dari kebiasaan. sebelum tidur sering aku berfikir adakah mata aku akan melihat kembali dunia atau aku akan melihat dunia yang satu lagi.

bersediakah 'amalan-amalan' aku untuk menjawab segala pertanyaan mungkar nakir. sehari demi sehari mulut, tingkah laku melakukan dosa-dosa kecil secara sedar atau tidak sedar.


khamis 16 jun 2011..

takdir yang tidak aku sangka sekali, aku dihantar oleh ambulans ke wad kecemasan hospital sultanah bahiyah. seperti mimpi ngeri.
semasa sesak nafas itu, aku ingin sekali ada seseorang yang menampar pipi aku dan mengejutkan aku dari mimpi yang tak ingin aku lalui.

jujur, aku rasa nyawa aku sudah separuh melayang.
tangan, kaki semua sudah kejang. sejuk. tangan tak berdarah. biru. nafas tersekat-sekat.
aku dengar orang sekeliling suruh aku mengucap, ingat Allah banyak-banyak. riuh suasana pejabat masa tu. aku tak nampak keliling.
mata pejam rapat.

aku rasa tubuh melayang diangkat orang. dalam ambulans aku mula tersedar bila diberi topeng pernafasan. doctor muda tu kata oksigen lebih dalam darah. katanya aku bernafas terlalu laju.
itu aku setuju mungkin sebab terlalu takut n trauma, tapi aku tak boleh terima bila dia cakap aku stress.


lebih kurang gini la muka tak cun aku masa tu..


" adik pikir gapo dik " . soalan ni memang buat aku tersentap. aku bukak mata tengok doc tu. hensem. muda. tapi aku panas hati betol dengan ayat tadi.
nak sangat aku jerit yang aku sesak nafas bukan sebab stress, ni sume sebab TIKUS la!!! pagi tadi tikus gigit aku la. dah TIGA kali taw tikus gigit aku. aku agak tu tikus jelmaan yang cuba ngorat aku!!
perghh sempat lagi aku perasan, tapi kata-kata tu terluah dalam hati je.

lewat petang sebelum pukul 7, aku dah agak stabil, doc kasi aku balik.

aku bersyukur sangat Allah terima doa hambaNya ini agar diberi peluang untuk meneruskan hidup dan peluang untuk menambah amal sebelum DIA betul-betul mengambil nyawa aku ini.
 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template