Monday, July 11, 2011

kerjaya

siapa yang tak nak kerjaya yang bagus? kerjaya yang menjamin masa depan.
menjamin hari tua kelak, walaupun sentiasa bajet muda. konon.

kerja hadap lappy 

"aku peguam wei la ni". sambil mengangkat kolar leher baju. 
-> elok la tu. jangan menangkan gadis yang buang anak luar nikah sudah la.


"aku doktor haiwan". sambil membelai-belai tikus.
-> aku pantang betol la putera tikus ni. elergik youuuu!!


"aku dah kahwin. anak dah sorang. hang ada?"
->bagus. membuktikan kekuatan batin suami isteri tiada masalah. jadilah isteri solehah.
tu kerjaya yang boleh bawa hang masuk syurga.


*aku masih keliru dengan jalan yang akan aku pilih. 
ni pertama kali selepas sesuatu fasa, aku buntu dengan jalan hidup yang akan aku pilih.


ya Allah.. mohon petunjuk.

26 yang simbah cat:

Faris Adli said...

pilih jalan yang kau minat..kalau kau minat sebagai designer sebagai contoh, jadilah designer..ingat pesanan Irfan Khairi, seorang jutawan internet..lakukan kerja yang kita minat

Rain said...

@FARIS - tengs. ko slalu sokong aku.

nk buat bisnes. suka berckp bila jumpa org yg tidak dikenali.
pelik kan.

Faris Adli said...

kalau kau nak buat bisnes, 2 cara..cari pengalaman dengan bekerja dengan orang lain atau kau terus mulakan bisnes kau tanpa pengalaman..tapi aku rasa better yang first

suka berckp bila jumpa org yg tidak dikenali? memang pelik..hahaha

monologtinism said...

keliru jangan keliru.

minta petunjuk pada Yang Satu.

Rain said...

@FARIS - pengalaman ada, sebelum ni pun terlibat dah sikit2,.. tapi belum cukup rasanya. time prktkal pun aku bidang sales gak.. lari jauh dr pe yg study.

haha. org yg xkenal ni, sng terpengaruh. believe me. org yg percayakan kita ni kdg2 suka tgk dan cari kelemahan org lain. perlekehka org. buat skt hati je

Rain said...

@MONOLOGTINISM - :D
tQ, sedikit buntu..

mudah mudahan Dia Mendengar dan Memberi.

bersabar..

intan.maisarah said...

ada namanya solat istikharah


hope it helps

Belalang Hijau said...

keliru itu menunjukkan anda sedang berfikir dan anda juga telah berjaya menggunakan otak anda dgn sebaik-baiknya...tahniah!

:-p

RerameUngu said...

buat la sesuatu yg diminat..jgn sbb paksaan or terikut2 ngan org lain...

Encik MamaT said...

rain.. doa usaha iktiar.. tawakkal.. insyaAllah... :>

amir aizat said...

berdoa saje selagi mampu.okay best of luck!

Nasriq said...

jangan memilih sangat... siapa tau... rezeki masing2... walau punya kerjaya yang hebat belum tentu lagi senang lenang...

lilypelangi said...

pikr betul2.. kerjaya tu bialah yg halal n diberkati yer ;)

Rain said...

@SARA - yeaah tq sweetie.
:D

nmpak jln berniaga.

9/10 sumber pendapatan..

Khairul Antasha said...

semoga berjaya dlm apa jua yg kamu pilih...

Rain said...

@BELALANG - haha belalang. adaa je kan..

naik pening aritu, siang mlm rain pikir .. tu baru kerjaya, kalu org merisik jenuh haru hahaha



@ENCIK MAMAT - terima kasih kakanda :D

@AIZAT - doa antara perisai org Islam, mst diikuti usaha .. tQ

@NASRIQ - kata2 yg memberi rain semangat.. bumi terbentang luas, siapa usaha, dia punya saham.

@LILYPELANGI - wokey dear :D

Rain said...

@KHAIRUL ANTASHA - ya, doa itu amat dihargai :)

Rain said...

@RERAMA UNGU - syg org kg beta ni... maceyy support! muah :D

HAZWAN17 said...

kerja sendiri or nak makan gaji?hehe

ghost writer said...

pada semua kerjaya yang harus dipilih pada akhirnya tetap akan berkawen jua..so,dapatkan kerjaya dulu n then fikir semula soal kawen..

apik pehe said...

kak..kak minat aper?kalo itu la yg kak minat..teruskan..tapi kalo boleh..cari la pengalaman dulu walaupon tersasar sikit dari landasan..hehehe...

ker kak nak kawen dah?ajak apik tau

Rain said...

@HAZWAN - lebih suka keje sendiri.
disebabkan 'freshie' kena cari pengalaman n ilmu dulu dalam bidang niaga..

nk berniaga mudah, tapi berniaga tanpa ilmu n pengalaman ni mcm rapuh sgt.. takut 'ribut' sikit, dh runtuh.

doakan rain ya wan,.. tq

Rain said...

@GHOST - haha.. khwen jatuh tgga no3 buat masa ni..
kena ada suatu tiang 'jaminan' dalam perkhwinan baru kukuh di masa hdpan..

Rain said...

@APIK - haha, terima kasih memahami n give full support..

kalu ikut apa yg dibelajar tapi tak ada minat pon tak boleh pergi juga, apa yg kita blajar tu boleh diaplikasi bila ada masalah, kita ada pengetahuan dalam kes tu wpn tak minat bukan..

so untuk kerjaya kena ada minat n pengalaman. setuju dgn apik.

tggu apik la kwen dulu. ada gewe dh kan? molek ah tuu :P

SYARIFF HAIKAL said...

hai rain...siapa marah awk ni??..buatkan sy geram dan rasa ingin memberontak..here i come..hhhhehe..rainnnnnnnnnn...nt ak turunkan ilmu kalis maki kt ko k..hhehe...lek je...marah je pun..lau die touch ko..roje ak..5 minit ak sampai..!!

Rain said...

@SYARIFF - KAHKAHKAH... syarif, aku xtahan betei bc ayat hang. mcm superhero ..!

dh cool ni, tadi ada mamat tu kacao ai, koling2 24 jam, dia ingt wa operater telekom ke? mencik2 *gedik..


xheran wei setakat kena marah, dh lali, buat muka xde perasaan dh la, mst dia senyap pastu.. he.

meh nombor ic, petang karang rain kol. :P

 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template