Wednesday, July 13, 2011

marah itu memberi 1 ilmu

dulu...
memang aku sensitif. tak boleh nak tegur sikit, mula nak berdrama air mata duyung.
mesti hujan punyalah mata aku ni.

kuat nanges pun tapi bukan jenis nanges tunjuk depan orang,
aku cari port lam bilik tidur tak pun tempat tersorok sikit kalau dah tak tahan sangat nak nanges.

pastuu... huihuihuiiii la bunyi...


lepas nanges tu rasa macam semua masalah tadi dah hilang. entah mana dunia zombie dia pergi tak tahu lah.





sekarang ni...
makin hari makin dewasa (tapi ada orang kata aku ni masih comel macam budak kah kah kah nak bodek aku la plak),

buat aku rasa yang dimarahi atau ditegur ni sebenarnya bukan satu kelemahan untuk meruntuhkan semangat kita.

tapi memperbaiki diri kita menjadi lebih baik malah berganda baik.
cumanya telinga dan hati ni kena kuat untuk menahan kata-kata yang mungkin kasar bila diri dimarahi seseorang yang lebih berkuasa.

bila diri dimarahi, ditegur, perasaan malu dan tercabar pasti wujud dalam diri bukan?
dari sinilah keegoan untuk meningkatkan maruah diri tu ada.
kita rasa diri kita boleh buat lebih baik dari tu,
dan kita bukanlah bahan untuk dihina dan dicaci, so buktikan kebolehan yang kita ada.

abg tak abg, lu marah gua, gua cincang lu

cuma spoilnya, awai-awai buta dah kena marah tu,
kadang-kadang buat aku macam orang dirasuk zombie pun ada.
kah kah kah


bagi aku mudah ja, orang yang marah kita ni sebenarnya nak bagi kita satu ilmu.

betol ke tidak?
cubalah untuk dimarahi oleh sesiapa. pasti dia akan bebel pasal cara keja. dalam bebelan itulah dia memperbaiki cara keja kita. itu ilmu beb!

kuneng-kuneng ni gua suka kah kah kah

ha ha ha. so always think positif.

ada sapa-sapa nak marah aku tak? kah kah kah.





*baru lepas kena marah. dia bagi ilmu printer trouble shoot. ha ha ha

29 yang simbah cat:

ChaCha said...

betul! ade baiknye kne marah. tapi kalo tetibe mmg hangin gak lah..hehe

Belalang Hijau said...

ada setengah org, cara dia nak menyampaikan sesuatu ilmu dengan cara yg berhemah dan lemah lembut...

ada pula org yg menyampaikan ilmu dengan cara yg cukup serius atau tegas...

antara kedua-dua tu, yg mana rasanya paling senang utk kita serap ilmu itu? :)

Rain said...

@CHA -> yg tetibe hangen tu sbb tetiba dia kena sound ngn org lain. dia soung kita balik..

betol kan?

@BELALANG -> yg garang. kegarangan dia tu menghalau setan2 kat sebelah, mmg rain akan fokus. betol ni...

yg lemah lembut tu buat rain jd kurang fokus, sbb dia kurang tegas..
hihi

senyumSOYA said...

heheh..betul2..
bak kate kawan..
" cuba ko pk apa yang aku cakap tu dari sudut positive.. ni x asyik pk negatif ja bila aku bagi nasihat.. down la.. nak nages la.. aku sekeh kang " sekian.. heheheh

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kuning pulak bersih

amir aizat said...

kdg2 xsuke kena marah, kdg2 suke marah.hehe

Cikya said...

Rain,

tak suka kena marah awal-awal pagi, confirm catu hari mood akan spoil..
marah kasi ilmu takpe.
ni kalau marah menyindir kasik panas telinga jer..

yana yahya said...

tapi ada jugak marah2 tak tentu pasal...main nak hambur jek...dia ingt kita nie punch beg dia ke....

S..U..D..@..I..S said...

ya aku setuju lebihkan sudu positif dr negatif

ABC said...

apabila kita redha dan sabar,bahagia itu hadir dalam hati..=)

wan_cikgumuzik said...

kah kah kah kah.. setuju ngan entri nihh..!! nice..!! ada jugak yang bengang sgt2 bile kena marah.. cuba tgk komen kat entri saya yg saya marahkan blogger tuu sebab degil.. hahaha...

http://wancikgumuzik.blogspot.com/2011/07/iisshhhkkk-blogger-gila-follower-bagus.html

-Incek Fik- said...

Setiap orang ada sifat marah kerana itu adalah fitrah manusia hakiki, dan penghalang sifat itu adalah SABAR.

Jadik, bawak-bawak la bertenang bila menghadapi situasi yang boleh menggelegakkan hati seperti mengambil wudhuk. InsyaAllah hati yang panas akan sedikit reda..

Wah! Dah jadik ceramah la pulak..

ghost writer said...

malah ada yang tunjuk muka tak puas hati selepas kena marah,ia dirasakan seolah diri telah ditelanjangkan pada sifat yang sangat teruk.

ya,aku pun selalu rasa macam tuh.tapi aku defend balik dgn buat derk jer..

Rain said...

SENYUMSOYA - kena tegur, mst lah sentap kan... kdg2 terlupa nak pikir bnda yg betol, alih2 yg -ve gak kita pikir..

bila dh cool, baru leh pikir yg mn baik buruk. tu pentingnya jgn cpeat melatah bila dimarahi..

:) peace

Rain said...

@BRUTALSOLO - kuning itu raja... he.
warna daulat.

@AIZAT - nmpak penyayang...
sapa yg xde perasaan marah? cuma kena ada kawalan supaya tak ada yg berapi. he..

@CIKYA - haha. mmg. awal2 permulaan hari dh kena sembur, mmg berapi ah telinga.

kalu kena yg mulut laser tu, kita plak yg nak jadi naga. bengang kan.

Rain said...

@YANA - haha..anggap je dia tu xcukup hormon. abnormal. buat muka batu je..

then tgh dia bebel tu, hang blah haha.. mst dia stop marah


@SUDAIS - jgn amik yg -ve, kita gak skt jantung nnt. he

@ABC - yep. ketenangan itu adalah kemenangan. bahagia pasti dtg buat org2 yg bersabar

@WAN CIKGUMUZIK - jgn marah2.. nnt kena jual huhu..

@FIK - kuliah subuh tadi ye..?
bernas!
sabar adalah penyejuk bagi kepanasan amarah.

@GHOST - HAHA. aku suka buat mcm pekak je bila org bebel. sakit terasa dlm hati..

eclipsesweet said...

manusia x selalunya sempurna. jadi, biasa laa tu kalau kena marah skali skala.. yang penting, kita kena laa improve diri lepas kena tegur tu..

^_^

HAZWAN17 said...

bagus jugak kena marah baru kita sedar kesilapan diri...yang penting positif dan terima teguran dengan hati terbuka

candybiru said...

eheheh..sm la kita..dulu lau ditegur melenting..tp skrg..dh boleh menerima..tp slow2 la..heeeeee..=)

intan.maisarah said...

saya agak sedih bila dimarahi
lagi lagi
bila yang memarahi ialah orang terdekat, rapat
sangat sensitif tahu

delarocha said...

kena marah dapat ilmu takpe, jangan dapat malu pulakk

ArulchelseA said...

mana satu tu... cun2 semua..kih kihk ih

Rain said...

ECLIPSESWEET-> yep. kena ada perubahan dalam diri untuk setiap kesilapan yang dilakukan baru lah ada peningkatan sahsiah diri..

anjakan paradigma dlm hidup.


*err mcm pelik lak yg ayat last tu.

Rain said...

@HAZWAN17 - betul. hati dan fikiran kena terima teguran baru boleh mempositifkan diri..

@CANDYBIRU - aaipp.. sentap2 leh sakit jantung taw. hihi

bila semakin dewasa, semakin matang lah kita. mst boleh terima teguran kan, utk kebaikan diri juga

Rain said...

@SARA - perempuan kan lebih sensitif, org yang kita rapat n syg marah dgn kita, berduyung la air mata..

kuat sara, kamu akan dilebih dihargai.

*kamu manja bukan? he..

comel....

Rain said...

@DELAROCHA - kena marah sebenarnya memberi kesan, iaitu org yg melihat org yg dimarahi itu sering memberi pandangan -ve, sbb itu org yg dimarahi berasa malu kerana dia dipandang sedikit serong dan rasa lemah semangat..

dalam Islam ditegaskan utk tidak membuka aib orang lain, kalau nak tegur kena ada cara dan tempatnya.

Rain said...

@ARULCHELSEA - err, mana satu rumput ke? yg warna hijau byk2 tu hihi..

sop said...

Nice photoshoot. Love it. Sapa yg pandai ambil tu? Huhuh

Rain said...

@BRO SOP - arh... tersalah komen post ni ..

he..


ehem... nice tu sbb org yg dlm gmbar..
kihkihkih..

*fotographer, dia tb2 lalu n suh kitorang posing. ..DSLR dia.

 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template