Tuesday, March 15, 2011

bagaimana dengan kualiti solat kita?

 assalamualaikum ... pagi sume pelangi.

pagi ni mood agak serius. banyak insiden tak diingini berlaku petang semalam dengan pagi tadi.


nak share sangat-sangat di sini, tapi tak pe lah, biarlah simpan sebagai diari n pengalaman.
mungkin dapat dikongsi di sini pada hari lain.

hari ni mari kita sama-sama bertafakur dan muhasabah diri dengan perkara wajib yang kita selalu lakukan hari-hari.

S O L A T.

amalan yang wajib yang di pandang remeh oleh sesetengah orang malah orang yang beragama Islam sendiri. ada yang berani meninggalkan solat! konon kubur masing-masing. dangkal sangat pemikiran tu.


Auf r.a bercerita : "Saya bersama-sama nabi pada suatu hari. Selepas baginda bersugi dan berwuduk, baginda pun berdiri hendak mendirikan solat.

Saya pun turut bersama solat dengan baginda. Dalam rakaat pertama, baginda membaca surah  al-Baqarah. Baginda akan memohon rahmat Allah apabila baginda bersua dengan ayat-ayat mengenai nikmat dan pengurniaan Allah dan akan memohon keampunan semasa membaca ayat berkenaan dengan kemurkaan Allah. Rukuk dan sejudnya saya kira sama panjang dengan qiamnya.

Dalam ketiga-tiga rakaat yang berikut, Nabi membaca tiga surah selepas surah al-Baqarah. Tiap-tiap satu rakaat sama panjang dengan yang lain. "Bacaab Nabi s.a.w. yang ceritanya tersebut di atas berjumlah seperlima daripada seluruh al-Quran. Fikirkanlah tentang masa yang telah digunakan oleh Nabi bagi hanya satu solat sahaja.



kita macam mana?

solat empat rakaat cukup sekadar lima minit?

plus wuduk, plus doa?

dan sebahagian besar daripada masa lima minit itu dipenuhi dengan kelalaian dan bacaan-bacaan yang kita sendiri tak berapa nak faham maksudnya.



dan itulah cara dan gaya yang kita kekalkan sejak puluhan tahun tanpa ada hasrat nak improve kualiti solat kita.

19 yang simbah cat:

Cekodok said...

btol tu rain... sorang anak bertanya kepada bapak dia... apasal bapak solat laju.. latas bapak dia menjawab.. "oo.. bapak dah terer dah.. dah lama dah bapak buat..." ngee....

Rainbow said...

@cekodok boroi uih. lancar nyer bacaan dia.. leh ganti imam kat terawih tu....

tengs sharing.

Rama2Ungu said...

Satu peringatan dan teguran yang bagus.

thanks dear:)

*masih memperbaiki diri:)

Belalang Hijau said...

wah!

bestnya entry ni...
manusia sering mengejar masa hinggakan solat pun klu boleh nak selaju yang boleh...

James Buns said...

bab solat ni..

memang kena detail dia punya khusyuk.

:)

cikkirahaneh :) said...

betul ! saya setujuu .

entri ne mengingatkan sy tentang solat sy .

terima kasih ~

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

hi rain..kamu blh join..
tp ths ga mmg utk my followers..nape kena hack yang?
klu folo by id org laen let me know tat is u k =)

eppy blogging dik..

~ PIJA ~ said...

nice entry......:)

mr.curly said...

kesedaran tuk wa gak ni..thanks rain

ghost writer said...

terinsaf..iya lah kot.

tengah memperhitungkan masa solatku yang aku habiskan..

oh2..sangat menyedihkan.

Ampunkan aku Tuhan.

Rainbow said...

@rerama cayunk sama-sama untuk kita semua.. lumrah manusia, cepat leka ngn nikmat dunia. kena saling menegur n memperingati..

Rainbow said...

@belalang evergreen kualiti solat yg dicari belalang.. kdg2 dlm tergesa2 kita xsedar tersilap bacaan wajib al-fatihah, automatik leh terbatal solat kita..

Rainbow said...

@james buns khusyuk memerlukan hati yang tenang...

Rainbow said...

@cikkirahaneh saling mengingati.. :)

Rainbow said...

@sis pinky mommay
he..tengs..rain dh join... fuh3..menang la ye kekekekeh..

akugumbira & riang-riang said...

terima kasih.. kerana ingatkan sya..

Rainbow said...

@pija tengs. semoga berilmiah n disebarkan.. :)

@curly :D untuk rain jugak....

Rainbow said...

@biskut@ ghost amin... semoga kita semua diampunkan Allah

Rainbow said...

@leraian baru novella
sama-sama kasih... :) smg ada ilmiah

 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template