Sunday, February 20, 2011

cerpen pautan : Aku Anak Derhaka | siri-11

assalamualaikum....

rain minta maaf lambat publish cerpen ni, belalang kata ramai yang tertunggu-tunggu sambungan cerita seterusnya, harap semua yang membaca tak kecewa lepas baca cerpen budak mumaiyiz ni..

sebelum tu nak terima kasih dekat brother sop, pencetus idea untuk projek cerpen berantai : aku anak derhaka. terima kasih juga kat belalang bagi peluang sambung cerpen ni. nak faham keseluruhan cerpen, sila layari dot.com di bawah. he....


siri1 : http://www.gnesop.com/2010/05/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka.html
siri2 : http://shiorila.blogspot.com/2010/05/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka.html
siri3 : http://secretwhisper.net/2010/05/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka
siri4 : http://mfr.jentayu.com/2010/05/04-cerpen-pautan-aku-anak-derhaka.html
siri5 : http://quqasihqumyself.blogspot.com/2010/05/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka.html
siri6 : http://kachangdewa.blogspot.com/2010/05/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka.html
siri7 : http://www.padinno.com/2010/06/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka.html
siri8:  http://www.ciktom.com/2010/10/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka-siri-8.html
siri9 : http://segalaceritera.com/atik/2010/10/02/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka-siri-9/
siri10: http://www.suarabawahtanah.com/2010/10/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka-siri-10.html
siri11: http://rainbowcloudy.blogspot.com/2011/02/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka-siri-11.html
“Ada aku kesah dengan semua tu? Pergi jahanam la korang. Aku malu tau tak dapat korang sebagai mak bapak aku yang miskin. Dah la miskin, hari-hari dihina. Menyesal tau tak! Menyesal aku dengan korang!”…

Aku hemburkan kata-kata itu pada ibu dan ayah pada suatu malam. Dan lewat paginya aku terus saja lari dari rumah….




Berbekalkan duit dalam poket berlubang aku ni yang tak seberapa, aku melangkah kaki ke stesen bas sahab perdana yang kelihatan lusuh tapi terkenal dengan sampah-sarap dan juga aweks. Duit aku pun sama lusuh tapi lebih bernilai kerana mampu membawa aku ke kolompo.

Di pagi yang hening itu, bas Sani mula bergerak dan mambawa aku bersama penumpang lain menuju ibu kota yang penuh dengan pancaroba , dusta dan tipu daya. namun masih menjadi buruan manusia yang inginkan kekayaan dan kejayaan dunia. dalam kelekaan aku merenung ke luar tingkap, aku berasa mengantuk lalu mengeluarkan MP3 dan lagu Ibu Kota Cinta nyanyian Def Gab C berkumandang. semestinya aku cuba mengelak dari mendengar lagu Balik Kampung nyanyian Sudirman.

sedang aku lena asyik itu kedengaran bunyi teriakkan yang bising menampar gegendang telinga aku. sebaik sahaja membuka mata aku terkejut dengan suasana kelam kabut kerana bas yang aku naiki terhuyung hayang seperti kemabukkan. suasana yang tidak terkawal itu semakin jelas apabila terdapat percikan api yang menyambar langsir bas. api semakin marak dengan pantas seperti disiram minyak. keadaan bertambah panik dan kronik. aku tidak sempat mengelak apabila api menyambar muka aku. ABAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!! TOLONG AKUUUU! arghhhhhhh panas panas!!!

aku meronta-ronta sehingga muka aku terasa pedih sekali selepas kedengaran bunyi lempangan dari tangan aninomous. aku terkejut dengan kebiadapan itu. dalam kepayahan aku membuka mata. aku kebingungan melihat langsir tingkap berada di sisi peha aku dan seorang lelaki mukanya merah padam menjeling ke arah aku. aku rasa dialah aninomous itu.

HEYYY TAK NYUSAHKAN ORANG X BULEH KA? TIDOQ LAGI PAGI2 HARI PAS SUBUH.. HABIS RAMBUT AKU HANG TARIK. BALUN KANG!!

dushh! taubat laaa! hilang kemachoan aku. tak penah-penah aku mimpi, apatah lagi nak ngigau-ngigau ni sume. jahanam betol! malu sungguh.

selepas 7 jam perjalanan yang penuh kemaluan itu, aku turun dari bas dengan nafas kebebasan. bebas dari konkongan orang tua kerepot yang menyakitkan hati aku. benci aku semakin meluap-luap apabila dapat lempeng free gara-gara menjerit macam orang gila dalam bas tadi. siot tol la!

mengingat kembali peristiwa dalam bas itu membuat mulut aku kembali celupar memaki seranah. geram sungguh. kaki aku menyepak-nyepak daun-daun kering yang luruh seperti musim autumn di korea. kekacakkan aku pun dah iras-iras baka korea dah.

tiba-tiba mata aku terpandang..........

banyak betol yang rain merepek n berbunga-bunga kat atas sampai tak ada isi pun. pendekar help me. sambung la plak..hehehehe

sori sangat-sangat kalu rain penghancur jalan cerita yang suspen ni. serius tak confident langsung. aritu idea mencurah-curah, bila break then sambung balik ni la jadinya. macam ayam berak kapur! (err kena ke tak peribahasa tu). kuat tol merapu dengan imaginasi kolot. malu bangat!

16 yang simbah cat:

padin said...

hahaha rain, tahniah sambungan cerita yang menarik, ape la program si kimi ni ehee..

link, siri 5 -- http://quqasihqumyself.blogspot.com/2010/05/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka.html

Belalang Hijau said...

tahniah budak rain...siap jugak story nih ye...hee...

pendekar sambung? sure lagi gempak!

sop said...

tahniah kerana berjaya menyambung cerita yang semakin dasyat! huhuhu
dah sampai klompo budak kimie ni yer.. apa dia nak buat gamaknya kat Kl tu?

Tuan Penasihat said...

pergh dashat!
bersambung gak cerita ni.
meh kita tengok pendekar nak cerita apa pulak nanti.

Rainbow said...

@padin - tengs bagi link siri5.. :)
tu gelakkan kimi ke gelakkan rain? hehe..

Rainbow said...

@belalang - rain suke kekekeketifan pendekar.. arap2 dia xpening nk smbung stori ni hahaha..

Rainbow said...

@sop n TP - jom kita serang pendekar lak pas ni .. mst best

Cekodok said...

apasal shoutmix ilang ni... karang gua angau rindu kang

Ujang9897 said...

pendekat berkuda org jahat..jgn mintak tlg dia

Rainbow said...

@cekodok - tak dan tua lagi dh rabun..isk3 .. atook ni. byk sgt mkn cekodok!

Rainbow said...

@ujang- tak nak caye.. :P

Pendekar Berkuda said...

jangan caya ujang tu... dia ngah gila... orang nak kawin selalu macam tu.. hahaha...

Rainbow said...

@pendekar- haha. dia ada yana..cntikk..mst la xsabar nk kwen hee.. kad bg rain design nooo jang!

Pendekar Berkuda said...

pendekar dah sambung..

sila baca..

http://www.pendekarberkuda.org/2011/02/cerpen-pautan-aku-anak-derhaka-siri-12.html

padin said...

aku baca berkali2 tetap gelak jugak, muehehehe

Rain said...

haha padin, aku ni pun baca balik cerpen ni bila ko komen semula.

 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template