Monday, November 1, 2010

mimpi aku yang kering

aku selalu sangat M I M P I. asal aku tido je wajib aku mimpi. asal mimpi je memang muka aku lah lam tu.

tapi setakat ni mimpi-mimpi aku sumenye kering kay. tak tercemar. xder khayalan pelik-pelik. aku start dah tulis benda tak senonoh. adik-adik belum dewasa tu sila tutup mata sat noo.

boleh dikatakan mimpi dan rainbow tu adalah satu hubungan yang sangat erat dan halal. hubungan suci.

-----------------------------------------------------------------------------------
mimpi membuatkan otak aktif dan bekerja semasa kita tidur rehat

aku pernah tanya izzah(link) :-

rainbow : mek! awat aku selalu sangat mimpi hah? tido je memang wajib mimpi.
mek izzah : tu makna nya otak hang aktif. berjalan time tidoq.

rainbow :
oooo. [giler luas mulut aku lopong]. maksud ang aku pandai ah ni?
mek izzah : ermmm tak jugak.

pukkk! aku ketuk pale izzah. berani dia cakap aku ni tak pandai.


-------------------------------------------------------------------------------------

mimpi membuatkan tidur seseorang kurang nyenyak
bila free, ngah syok duk lepak-lepak ngan kak ika(link) sume, aku tanya lagi pasal mimpi.

rainbow : nape eh angah selalu mimpi?
kak ika : orang kata bila kita mimpi ni, tido kita tak nyenyak. sebab otak kita bekerja.

rainbow : oooooooooo [berganda mulut aku lopong dari sebelum ni]... patot ah angah selalu letih ja kan. asik nk tido je keje. patot la malas. isk3 [geleng2-geleng]

-------------------------------------------------------------------------
tidak semua orang mengalami mimpi

sedap je borak-borak ngan alang, aku terkeluar lagi topik sal mimpi.

rainbow : aku selalu mimpi wei. ang tak mimpi ke?
alang : ang taw dak, aku nak mimpi pun susah. kalu aku tido tu memang tido je la. tenang n hitam je. last aku mimpi tahun lepas kot.

rainbow :
................. [??%%]


--------------------------------------------------------------------------------


mimpi juga memberi petanda dalam kehidupan seharian

paling best pasal mimpi yang aku penah alami ni ialah aku dapat tahu soalan gempur PMR. gempur PMR tujuan dia untuk prepare kitorang jawab PMR.
malam before paper esok tu, aku mimpi aku ngah jawab soalan paper BI. muka gaya aku sume lam mimpi sebijik time aku ngah jawab exam tu masa realiti. tapi syangnyer muka aku lam mimpi tu muka aku blurrrr!!. muka tak reti jawab. ah sengal. soalan exam aku nampak. tapi nape la aku tak ingat, kalu tak, leh pagi tu study soalan tu. @#^&*^ erghhh!

then result PMR memang aku cuak giler nak g amik. ketar wei. malam tu aku mimpi dapat 7e. aduh. nages ah. aku tak nak amik kelas sastera masa form four nanti. niat aku nak g maktab. syukur. realiti sebaliknya. amiiin.


--------------------------------------------------------------------------

maksud sesuatu mimpi boleh ditafsir

kecik-kecik dulu aku selalu mimpi hantu. orang-orang muda kata sebab tido tak basuh kaki. bila bangun pagi, aku tengok kaki aku ni ada kesan lebam-lebam. orang-orang muda kata tu sebab "hantu tokak" - bahasa kampungnya digigit hantu. aku pun percaya laa.

pastu satu lagi kepercayaan orang-orang muda ni kalu mimpi dipatuk ular akan ada orang masuk minang.

masa aku darjah empat dulu, sifat kerajenan nak g teraweh tu membuak-buak bak lahar. konon ah ni. aku g dengan member sebelah rumah aku. kayuh gerek cabuk je. krek krek krek. tergedek-gedek aku ngan member aku ni. disebabkan aku budak-budak lagi dan otak masa ni sesuci mutiara, solat teraweh penuh sampai 23 rakaat. masa ni tak tahu lagi boleh buat takat lapan rakaat je sunat.  pikir-pikir balik nape la teraweh yang bulan puasa hari tu aku dah tak mampu wat sebanyak masa zaman kecik-kecik dulu dah. dosa banyak sangat dah kot. beratkan hati kita untuk khusyuk buat ibadah. hmmm.

sambung balik sinetron tadi, pas solat teraweh kat surau rumah aku tu, aku ngan member aku ni pun pe lagi teros g terkam moreh nasi kandar. perghhh memang marvellous ah! pastu terkedek-kedek lagi kayuh gerek balik umah. kitorang bawa tourch light letak lam raga gerek. member aku ni dah sampai umah dia, rumah aku lak kena langkah dua bendang bawu sampai. jalan masa tu gelap. cerah sebab ada bulan penuh je. kayuh punyer kayuh tup-tup aku terkejut sebab aku nampak benda panjang warna kuning batik-batik gitu. tersirap darah aku. ULARRRRRRRRRRRRRRR! cam pelisit aku kayuh nak sampai rumah aku. takot sangat. naseb la aku leh control gerek cabuk ni, kalu tak cium ular lah malam tu.

malam tu jugak aku mimpi ular besar. serius besar giler. dia lilit badan aku. aku lemas. takot tu wajib dah! mak aku teros je amik kayu pukul umar ular tu, amik lempar lam semak.

esoknyer, aku g rumah member aku tu citer kat member aku. satu family dia dengar stori aku nih. gempak weh!

rainbow : weh, ang taw dak semalam masa aku balik tu aku jumpa ulaq kat jalan. malam tu gak aku mimpi mak aku katok(pukul) ulaq tu.

ida : hahhahahah cian weh, yang mak ang p pukui bakal menantu tu buat pa. ha hah ha ha aaaaah ha [sambil tahan perot]

rainbow : tu bukan menantu mak aku la, tu jin ang taw dak!! [bengang giler kena gelak ngan ida.. teros blaaah]



sejak aritu aku asik duk tepi tingkap tengok-tengok luar, takot kalu ada rombongan ramai-ramai mai umah aku. syukur aku belum bertunang lagi sampai ke arini. fuuuuh. dan sejak aritu jugak aku dah tak g surau. takot ular nyer pasal.


------------------------------------------------------------------------------

tapi bagi aku la kan mimpi ni best bila kita dapat apa yang kita hajati atau angan-angan kan, tapi tak dapat di alam realiti. contoh la kan. contoh je taw, ni bukan aku.

ko syok giler ah kat budak kelas ko, tapi takkan dapat di alam realiti sebab kesombongan masing-masing, tapi lam mimpi ko leh pulak jumpa n borak-borak ngan dia. perghh magic kan angan-angan pada sebuah mimpi ni.

so aku pulak nak mimpi masa aku tido malam nanti aku dapat duit sejuta untuk bayar duit ptptn. balance tu buat kawen kah kah kah. berangan la wei. projek ko tak siap lagi neh!!


puk.. teros terjaga dari mimpi!! - ah khayalan semata-mata. boleh lagi aku tulis entri panjang berjela time ngah sibuk ni.

12 yang simbah cat:

zoul yazix said...

mimpi ular tadi...yeaaaa!!!! ade orang nak masuk minang saye!

yana yahya said...

hahaha..lawak la kawan hg wei

alang : ang taw dak, aku nak mimpi pun susah. kalu aku tido tu memang tido je la. tenang n hitam je. last aku mimpi tahun lepas kot.

rainbow : ................. [??%%]


*aku suka ayat dia tuh...hitam dan tenang*..

hehehehe

cacing said...

nahaya gak mimpi ni... penat kat otak.... sian otak...

Rain said...

@zoul - gituu ah awok. .. dh sapa nk minang saya lak. sob...

zoul yazix said...

awok ah dtg minang saye...

Rain said...

yana- hehe dia jenis rilex.. cool. aku ni stail kalut ..caaaam hang ;P

Rain said...

@zoul - saye bawak buah pinang belakang umah je g umah awok. .. duit hantaran xder. laki murah sikit hEE ;P

Rain said...

@cacing- lagi kesian kalu mimpi hantu n seram3... xleh nk tido lena bila terjaga :(

Unknown said...

nak mimpi g picnic ngan anak raja encem bolh...hahhaha!! hmmm..

tp mmglah...mimpi ni hanyalah permainan tidur. ada lah tu yg difikirkan terbawa ke tidur...huhu..

Rain said...

@aishah - laa ingtkan nk kawen. kalu takat g piknik jum , belakang umah rain plg best. skodeng mamat nsem mandi sungai haha.

yep, agree

ieda Qema said...

ak pon salu mimpi jer tido~

pN.rOs said...

mimpi? slalu tp mesti lupa after tjaga

 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template