Monday, October 11, 2010

komunikasi: bercakap dengan dinding batu

bercakap di telefon merupakan salah satu komunikasi berelektronik yang menggunakan konsep gelombang.
cuma perbezaannya tidak berada di lokasi yang sama dengan si makhluk yang mendengar tersebut.

konsep berkomunikasi di telefon sama dengan konsep berbual secara berhadapan atau bahasa saintifiknya secara bersemuka.
komunikasi memerlukan konsep dua hala. kalau satu hala maka akan jadi konsep bercakap dengan batu-batu dinding bercat putih.

alkisahnya..

komunikasi satu hala :

siaran tidak langsung yang sempat dirakam.
jenab berborak ..

jenab : ko dah makan?
beritney : dah
jenab : makan apa?
beritney : nasi
jenab : lauk pe?
beritney : ikan

hoi! aku bencilah perbualan gini. bayangkan perasaan jenab yang rasa macam dia cakap dengan robocop je. tak de perasaan langsung si beritney tu!
kalu ko tak nak cakap, cakap lah ko sibuk. tak payah layan.
kalu ko datang bulan pun gitaulah ko tengah segugut.
takdelah aku nak makan hati dengan ayat bulan ko tu.

kalau message dalam telefon pun sama jugak. pantang betol dengan makhluk-makhluk yang suka balas message satu patah je.

text : ngah stdy ke?
reply : x

tolonglah. tak reply message sekurang-kurangnya tidak menyakitkan hati sebab mungkin kita bajet dia sibuk atau buat-buat sibuk duk menyibuk sana sini.

cubalah masa berborak tu beramah mesra sikit, tanya macam-macam pasal diri dia. ajak dia berborak. si penanya tu pun jangan tanya soalan remeh sangat.

komunikasi dua hala :


perbualan jenab yang mesra alam

jenab : ko dah makan belum. aku nak g kafe ni. jum join.
beritney : aku ngah lapar ni. tak mandi lagi. tunggu aku sat. kol 12.00 kita g kafe

ni antara contoh komunikasi dua hala yang tidak menyinggung mana-mana makhluk sebab terlebih mesra alam.

ada yang membantah dengan cara komunikasi aku ni?
terpulanglah. kalau tak suka aku jangan message aku, jangan call aku.

bagi aku komunikasi ni mengeratkan silaturrahim. memupuk kasih sayang dan rasa saling menghormoti antara dua pihak. kalau ko nak tak nak je jawab call, nak tak nak je reply mesagge, jangan jawab call, jangan reply message sebab ko akan tambah dosa bila orang di sebelah sana sakit hati dan maki hamun ko. kalau dia penyabar macam aku, tak pe la kot. tapi kalu dia pemarah macam aku, dia pun akan badmood dan datang bulan TIBA-TIBA!

so, watch out your mouth when answer the call and watch your text writing when send to others. if not, someone will hava heart break.

/* jangan tertipu dengan ayat macam singan nak telan unta tu. aku marah pun. bengang sikit je*/

20 yang simbah cat:

zoul yazix said...

awak: hai, dah makan?
saya: dah tadi makan nasi goreng ikan masin beli dekat kedai cik rita yang orang cakap sedap tu tapi nasi goreng tu tak berapa sedap sangat sebenarnya sebab tu saya makan tak habis terus sambung tengok tv cerita Senario Lagi sambil gelak gelak bila mazlan buat lawak bodoh tapi memang kelakar sampai nak tersedak nasi goreng saya makan tadi.

ok x?

Unknown said...

tapi bila tension 1 way communication nih best..
kuman "Raba-raba..." Entry

ghost said...

selalunya kalau aku dpt kes macam nie..aku akan ckp kat dia mcm nie.
"mat,ko cacat ker...ko taip macam pakai ibu jari kaki jer.."

touya said...

contoh lain komunikasi satu hala

Touya : Jom kawen !
Rain :Jom !

*bukan nama sebenar

rainbowcloudy said...

@zoul

awak : saya bersyukur awak xpengsan. kalu x, xder orang yang nak ketawa mazlan buat lawak sengal. cian..

rainbowcloudy said...

@kuman - best cari gaduh.huh
kalu terkena kat diri sendiri sakit hati maaaa..

rainbowcloudy said...

@biskut- haha aku suke ayat ko

rainbowcloudy said...

touya - jum p jumpa tok kadi (renbo keludi)

Miss FZ said...

huhu.setuju2..tak suke orangbalas mesej sepatah je.tambah2 kalau pakwe yg buat mcm tu.sakit sangat ati.

Aleen Aiden said...

hahah,ade jugak kwn yg spesies memg pendiam habes.tp xdela die kejam sgt bls sepatah2..memang nk mkn kaki gayenye klo cmtu.huu

rainbowcloudy said...

@che fara - haha sebut sal pkwe ni, rainbow setuju sgt2.... mmg sakit n terasa sgt kalu dpt msg sepatah... rasa x dilayan ...ooohhh mai GOD

rainbowcloudy said...

@aleen aiden- ni mst amik takwando ni . cian kawan dpt jejak kaki blogwaking leen hak3

HANI said...

kalau setakat nak jawab mcm tu baik tak payah jawab jerk..bosan kan...compem lepas tu dah tak tepon n sms lagi...

rainbowcloudy said...

@Hani- betol! pastu masam muka. gaduh gaduh tarik rmbut lam tepung haha

Amir Arshad said...

buat mase ni xpenah lagi alami komunikasi satu hala. selamat! kalo tak, mmg tensen!

rainbowcloudy said...

@kelbros - sebab xpenah lalu jln 1 way kot haha...

Amir Arshad said...

kalo one way xde sign board U-turn...alamatnye mmg terus menuju ke penghujung jalan la! hahaha

rainbowcloudy said...

@kelbros- u turn je.. wat drift..polis xsmpat kejar.. ambulans yang kejor haha

acap said...

Oh cam gitu rupanya ^_^ maknanya next time acap call angah,angah kena la jawab banyak2.tokleh la.hmm,horr,yeee..,k.muahahaha

rainbowcloudy said...

@acap- hahah perli kita balik.. oooo~
pasni kol kot YM leh? jimat!!! :P

 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template