Monday, December 3, 2012

alah bisa tegal biasa.

aku suka tidur dengan nyenyak. sunyi. sepi. gelap. itu penting untuk kepuasaan dan senyuman bila bangun pagi. pantang betul kebisingan dan lampu tidak ditutup.

langit tidak sentiasa cerah bukan? nyenyak tidurku tidak berpanjangan sehinggalah aku digigit sang tikus yang entah  menggila seperti mencari aku setiap malam hingga aku trauma. ini kisah benar. sejak itu tidurku tidak lagi damai seperti biasa. ketakutan telah menghalang untuk aku tidur nyenyak. namun fitrah manusia yang kuat tidur seperti aku ni, maka aku berikhtiar bagaimana untuk mengatasi ketakutan itu. aku tak mahu putera tikus menjelma depan aku mahu pun dalam mimpi. nahi tum nahi!

maka aku telah tidur dengan sinar sang kalimantan sehingga ke subuh hari. malam pertama bersama kecerahan kalimantan aku tidak nyenyak. setiap setengah jam aku terjaga. macam masuk hutan kem motivasi pula, berjaga takut babi hutan menyelinap (zaman spm punya cerita). makanya aku kezombian di siang hari.

malam kedua aku tidur bersama sinar kalimantan terasa dunia indah sebab aku terlalu nyenyak keletihan dan tidak sedar apa-apa. jaga-jaga sudah pagi. wohaaa! maka, hari ke hari aku berjaya adaptasi dengan kecerahan lampu yang suatu tika dulu aku benci. dan aku mula tidak suka kegelapan yang suatu tika dulu aku gemar di dalamnya.

begitu juga kehidupan. terasa lelah dengan ujian yang dilalui hari demi hari tapi itulah yang akan membentuk pengalaman, pengajaran dan ilmu untuk digabungjalinkan sebagai iktibar yang akan menjana kematangan minda. jangan bersungut, masalah bukan halangan. lihat masalah sebagai bentuk jalan kepada jawapan kerana matematik tidak akan selesai kalau masalah tidak difahami.

buka minda dan fahami hidup.

semoga bererti!



7 yang simbah cat:

mama aini said...

sang tikus tlh membawa rain keluar dr kegelapan..semuga kalimantan kan terus menyinari selamanya..
** ehem mama tak pernah lagi makan durian crepe ni lagi ..hu2x..

NasQ said...

sana sini durian crepe ni..

alien said...

tikus lagi~
muakakaka

tehr said...

mujur juga aku bela kucing
tikus memang tak berani tunjuk misai

Rain said...

tehr, ni entri khas buatmu hehe..
idea ngarut bila entri panjang.

kucing tehr ni sah garang bila dia marah, kembang ekor.

a.samad jaafar said...
This comment has been removed by the author.
a.samad jaafar said...

saya suka n3 ini..

apabila keadaan tidak mampu diubah, ada masanya kitalah yg perlu berubah..

 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template