Sunday, June 30, 2013

peduli setelah pedasnya cili

11 yang simbah cat
saya seorang yang tidak kisah. seorang yang tidak mempeduli apa-apa keadaan. apa-apa berlaku saya seperti berada di planet namek dan orang sebelah dan keadaan keliling sahaja yang di bumi. yeah, kera yang menyumbang keadaan keliling.

bumi bujur telur (research). tidak sebulat bola tapi tetap ada naik dan turun putaran. bagaimana galaksi alam semesta yang sentiasa berputar pada paksi, tentu juga Allah cipta manusia berpaksi dan berpusing keadaannya tidak pada satu takhta kedudukan sahaja.

"sampai bila hang tak mau amik peduli perasaan orang lain?" soal bedah
"nanti aku sakit!" aku memberontak
"boleh diubati" nasihat bedah
"sakit cili pedasnya buat aku serik. kang buasir!" aku memberontak kali kedua
"hang jangan macam-macam" nasihat bedah kali kedua
"aku takut" aku meluah jujur
"berangan nak kaya. berangan nak berjaya. macam mana nak berdepan hidup sampai berjaya setakat pedas cili pun dah takut!" bedah cabar aku.

tak ada kejayaan datang berseorangan. nak berjaya dalam pelajaran kena bantuan guru, bantuan rakan-rakan, bincang berkumpulan, usaha, doa mak ayah dan apa seangkatan tentera dengannya.

jadi kalau kau tak amik peduli keadaan keliling, ombak besar datang pun kau tak sedar sebab ombak tak pernah datang dengan amaran.

tapi kalau kau peduli dengan keliling, kau peduli dengan kawan, beribu yang erat datang genggam bawak kau keluar dari bencana.

tapi ramai komplain tak faham bahasa aku tulis.

"arghhhh peduli hape aku!!!" aku menjerit dan berlari ke bintang
"eh perangai tak berubah pun??" bedah sudah geram
"kakakakah" aku telah menjadi tahi bintang setelah jatuh semula ke bumi.

#baca lah sampai faham. keliru, kongsi-kongsikan.



monolog kucing

"kalau aku tengok je ikan ni, aku sakit hati dan lapar.
jadi, aku kena tangkap juga 'anak ikan' ni walaupun dia comel dan jambuuuuuuuu!" 

your actions speak lauder than words! common

Tuesday, June 25, 2013

accept the different

7 yang simbah cat
you wanna wait for a perfect person, you ain't for nobody. useless. we are different. why? to complete the puzzle. just accept the different, fill in the blank, and you will see the happy ending. but nothing is easy. ready for challenging times!

complete the puzzle and bingo!

Friday, June 21, 2013

bebanan yang selayaknya

3 yang simbah cat
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (daripada kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (daripada kejahatan) yang dikerjakannya.

(Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa-apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Berilah kemaafan kepada kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami ke atas kaum yang kafir." 

(al Baqarah: 286)

Thursday, June 20, 2013

em el em

8 yang simbah cat
setiap tindakan yang kita lakukan tidak semuanya benar pada mata orang walau pada akal kita ia benar. hanya mereka yang merasai dan melalui sendiri tahu menilai benar salah, baik buruk.

tersilap langkah dalam percaturan hidup bukan bermakna tamatnya perjalanan. perjalanan yang jauh bermula dengan langkah pertama. langkah pertama manakah yang sempurna tanpa pincang? hey kawan-kawan! ini dunia. tempat ujian. bukan syurga tempat ganjaran setelah berjaya dalam ujian.

aku berkesempatan bersama dengan satu komuniti hampir dua minggu sahaja. aku merasai apa yang tidak pernah aku rasai selama ini. aku melalui apa yang tidak pernah aku lalui selama ini. aku seronok sebenarnya bersama mereka kerana aku banyak belajar tentang masa depan, perancangan hidup, impian dan duduk bangunnya seseorang dari bawah sehingga ke atas. ya! hampir semuanya positif mengenai hidup.

sayangnya impian disedarkan dan langkah disekat dengan satu tamparan hebat oleh dua lagi sahabat aku yang sentiasa bersama susah senang dalam mengharungi madu hempedu bergelar pelajar master. mereka menyatakan apa aku buat, apa aku lakukan ini adalah tidak tepat masanya, tidak kena caranya, tidak betul kaedahnya. "Ini em el em (M.L.M)!" jerit seorang dari dua sahabat tersebut "Apa yang ko buat ni salah, Rain!" "Cermin diri dulu sebelum nak buat!" "Banyak masa ko korbankan untuk benda tu sampai abaikan tugasan"

hebatnya kuasa tapak tangan yang hinggap di pipi segebu preity zinta ini menyebabkan impian aku terus lari menyembunyi dengan langkah seribu. aku diseret. aku diheret. aku digenggam tidak dibebaskan agar aku tidak lagi ke komuniti itu. hubungan aku dan komuniti diputuskan dengan memisahkan telefon jauh dari aku. rampasan hak berlaku depan mata aku. tapi adakah aku akan label mereka berlaku kejam terhadap diri aku? mengapa mereka melakukan demikian? hilang akalkah mereka? bencikah mereka pada aku?

t.i.d.a.k!

mereka sayang akulah mereka peduli akan apa terjadi. tika itu aku merasai diri seperti adunan kek yang dibentuk oleh acuan. merasai seperti bola yang dibaling sesuka hati. tekanan hanya aku rasa. perasaaan itu hanya aku yang alami. jangan curahkan simpati kerana aku perlu bangkit bergaya dengan harga diri.

ya! master aku prioriti. pendidikan aku jati diri dan kejayaan aku maruah keluarga sendiri. maka aku korbankan aset yang dicari dengan dilindungi oleh dua sahabat ini agar orang komuniti tidak lagi mencari.

tidak pernah aku terfikir untuk menghilangkan diri tapi ini semua berlaku dengan drastik.

aku memilih sahabat bertiga dengan prioriti pada pendidikan. komuniti itu mungkin kelak aku kembali.... mungkin. mungkin. mungkin. namun hakikatnya komuniti itu mengajar aku keyakinan diri mendepani ujian dan tak usah goyah dengan halangan dan sekarang aku rindu akan mereka dan rindu akan orang di sana.

mungkinkah aku akan pergi lagi sekali?

Wednesday, June 19, 2013

privacy

4 yang simbah cat
not everything we gonna share with people. most of them not understand our feeling. we can expressed our feeling but when we show the feeling to people they will judge us and said what the hell she's doing?

public still public. you said you don't care others judgement but you should keep your story private. that's the point!

siapa aku?

3 yang simbah cat
ke mana aku pergi, aku dicari
ke mana aku lari, aku dikejar
tanpa henti
ke mana harus aku mengadu
agar yang membaca
tidak mengenali
siapa aku.

persoalan..
siapa aku untuk dicari
siapa aku untuk dikejar
siapa aku untuk dikenali

maka usah peduli.

"jual ikannya kamu ini tidak hirau keliling!"

Tuesday, June 18, 2013

bintang

4 yang simbah cat
tak semua dikhabarkan
tak semua dicanangkan
tak semua ditipu
tapi semuanya berlaku

bertemu sekejap
bertegur sebentar
namun terkesan

ingin bertemu
mustahil berlaku

aku manusia di bumi
engkau Rayyan di bintang

benar, jangan ada benci ketika bertemu, ia bertukar bila berjauhan.


Monday, June 17, 2013

jatuh dan bangkit!

3 yang simbah cat
mereka yang berjaya semuanya pernah jatuh dan luka. walaupun jatuh, mereka tidak duduk di tempat jatuh dengan lama kerana itu tidak mengubah apa-apa melainkan mereka jatuh dan cepat-cepat bangun semula dan mereka semakin mengerti bagaimana untuk berhati-hati agar tidak jatuh lagi pada perjalanan menuju kejayaan seterusnya.

jadi, jangan jatuh lama-lama, bangun ubati luka dan teruskan hidup. 

ayuh!

Sunday, June 16, 2013

ayu sangat

6 yang simbah cat
teks tiada ekspresi yang dapat menggambarkan mimik muka tapi teks akan punya perasaan kalau menulis dari hati. jujurnya aku semakin berterus terang berbanding dulu. bila bercakap, bila berchat aku tak ada itonasi dan mengayat dengan "hehe" "huhu" "haha". untuk seorang perempuan, bila direct macam ni kadang-kala disalah erti dengan anggapan "eh garangnya minah ni". "bapak ah tegas". tegas tak tegas. aku masih wanita ayu kah kah kah.

Saturday, June 15, 2013

copyright

6 yang simbah cat
awal blogging memang aku punya semangat macam ombak besar yang mahu menelan pantai. aku menulis dengan gembira. menulis kerana mereka. sekarang dan kini aku tak peduli orang kerana aku menulis untuk aku. perubahan dari segi penulisan memang banyak merubah dari penulisan hiburan lebih kepada semakin peribadi. bila aku banyak menulis untuk menghibur banyak gambar aku letak. dulu tak fikir habis-habisan untuk meletak gambar sendiri. tak fikir panjang sebab akibat, dan kini aku rasa kesal. sebab utamanya aku tak mahu diketahui identiti. tak boleh salahkan pihak yang mengambil tapi salahkan yang memuat naik, yeah, salah aku. hampir kebanyakan entri lama aku hapus terus masuk dalam tong sampah.

jika dulu menulis untuk menggembirakan mereka, kini aku tulis untuk meluahkan rasa sedih aku. rasa gembira? aku tidak kongsi kerana kegembiraan tidak dapat aku gambar kerana senyuman itu tulus. kesedihan aku tulis agar satu tahap yang tepu aku private teus blog untuk diri sendiri.

Friday, June 14, 2013

penilaian manusia

2 yang simbah cat
buah yang tidak elok sentiasa dibuang terus tanpa siapa pun melihat isinya terlebih dahulu. tanpa fikir, tanpa selidik ia ibarat dipulau, dihalau. namun pernahkan sesiapa memikirkan mengapa dan apakah punca menyebabkan terjadinya busuk, tidak elok dan berulat? ya, jarang. jarang yang mencari punca kepada proses penyebab buah itu menjadi busuk dan tidak elok. mereka lebih menilai luaran. menilai apa yang dilihat. mata ditipu akan faktor luaran. begitulah manusia. melihat fizikal. tidak melihat luaran. mengapa? kerana mata adalah luar. tapi mata hati adalah dalam. jadi, sedikit cuma yang mengguna mata hati untuk menilai manusia lain. itulah terhadnya manusia. itulah limitasinya manusia. Yang Maha Agung adalah Penciptanya yang Mengetahui segala seinci perkara tanpa terlepas dari pengetahuan dan pandangan Allah. maka, apakah manusia berhak menilai manusia? cernakan minda anda.



galau

3 yang simbah cat
apa yang melemahkan diri?
gagal dalam mengawal perasaan.

perasaan yang bagaimana?
g a l a u

Wednesday, June 12, 2013

korban II

3 yang simbah cat
ibu sanggup bangun seawal jam 4 pagi untuk sesuap nasi anak-anaknya dengan mengorbankan tidurnya menjadi sedikit di usia yang setengah abad, bangun pada dinihari memanaskan api dapur demi bahagia kamu,
apa kamu masih lena di baringan dan bergoyang kaki?

korban

1 yang simbah cat
kenapa kamu takut?

aku nampak kelesaan aku sebelum ini telah berubah.
aku nampak ketenangan aku sebelum ini telah berubah.
namun,
aku nampak masa aku mula ada, tapi aku perlu berkorban.

maka apa lagi yang kamu takut?
aku gentar sekali hilang sahabat yang aku sayang.





 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template