Saturday, September 29, 2012

kepenatan

7 yang simbah cat
tak sangka makan jurnal, mandi jurnal, tidur jurnal, mimpi jurnal membawa kepada satu igauan agar aku bangun bersengkang mata seperti mimpi ngeri dikejar hantu. mimpi jurnal lebih ngeri kerana tidur aku tidak pernah lena dan makan aku tak pernah kenyang.

tapi syukur mandi aku sentiasa basah kerana aku mandi di bawah hujan. dalam basahnya hati aku, Tuhan hadirkan mereka yang mampu mengelap kebasahan hati.


Sunday, September 23, 2012

kesibukan dunia

9 yang simbah cat
aku lihat dada langit. kelam. hitam... lalu tertutup mata aku. maka gelaplah isi dunia yang membawa bersama keletihan dari kesiangan. selamat malam. moga esok masih bernafas untuk meneruskan kehidupan.

penutup : " jika dosa itu berbau, nescaya aku tidak mampu keluar rumah kerana malu busuk tubuhku dikesan orang kerana dosa-dosaku. "


Thursday, September 20, 2012

hundred lover

15 yang simbah cat
"why u bother one hater when u got hundred lover"

truuuuuut truut aku send sms kat adik.

treet terreet sms masuk. (kau ada bunyi message gini?)

'wauu hundred lover?! ce citer ce citer angah.'

wa sengeh-sengeh kerang balas,

'angah lapaq ni, jangan peduli sangat bahasa jiwang orang kelaparan kasih sayang. kakakah'

triiit triiit sms dari adik masuk segera,

'g ah ngorat anak-anak datuk kat dalam kampus tu'

kali ni wa dah tak sengeh dah. wa balas,

'deng! yang kaya semua jambu. tak minat ah.'

sms send. tiada bunyi.

dan aku meneruskan suapan roti cicah milo sehingga habis entri ini ditaip.

#skrip drama di atas digubal semula mengikut akta 'rainbow cloudy'

Wednesday, September 19, 2012

gelap

18 yang simbah cat
kita berdua
tawa bersama
senyum bersama
tangis aku dikesat tisu bisu
lalu kau bisikkan
'aku ada untuk kamu'

tiada lagi dua
haluan telah berbeza
senyum sendiri
tangis menyepi
lalu aku buka kenangan lalu
ingin aku jerit
'pergiii jangan kembali'

aku suka dalam terang
tiada apa perlu ditakuti
aku benci kegelapan
tapi aku perlu sembunyi
akhirnya dalam gelap aku berani
bersuara sedu tangis hati.


Tuesday, September 18, 2012

peti emas

21 yang simbah cat
update


moral 
1.  jangan terlalu emosional. akal jarang waras kala hati memberontak keras.

2 : manusia tidak pernah puas dengan kekayaan. jangan tamak haloba! 




Friday, September 14, 2012

jalanan

20 yang simbah cat

11:37pm

di kanan berliku
di kiri pucuk paku

jika di kanan aku lalu
di kiri pula aku tinggal begitu

susahnya di kanan aku yang tahu
di kiri pula dipandang sekilas lalu

baru pulang dari kelas penulisan akademik 1
pensyarah ajar bahasa yang betul dan tepat untuk ditulis dalam penulisan akademik,
tapi di sini saya aplikasi bahasa emotif dalam pantun, boleh kan?

moral pantun :
susah lebih baik dari senang, jika susah kamu akan menilai diri, jika senang kamu lupa diri!

Thursday, September 13, 2012

motivation and be creative

24 yang simbah cat
these are not advertisement. these are motivation to start the day with full energy like drink a milk with full cream :D

nak berbahasa arab tunggang langgang, just speak English. Thursday is English Day in my Villa wakaka


lets make something fun and creative for someone you love and care about. i will post this to my Mak at Kedah. (ceq rindu!)


i will not make this pillow but  i change it with making card but still using the same idea.


Tuesday, September 11, 2012

kemalasan di katil

30 yang simbah cat
aku lapar dan aku hanya guling di katil
aku rindu dan aku hanya sendu di katil
aku marah dan aku hanya sembam di katil
aku risau dan aku hanya menung di katil

lalu katil bersuara "bangunlah kau sebelum aku gulung, dan kapankan kau dengan cadar putih ini"

Monday, September 10, 2012

bumi ilmu ini dipijak memulakan pendakian

14 yang simbah cat
7.30am

keletihan dan kecuraman mendaki cerun bukit tidak menggoda mata untuk lelap. perubahan tempat tidur lebih menguasai suasana mata untuk terus celik merenung masa depan.

aku merenung kipas yang bising. lampu yang malap namun bilik tidak gelap.

satu demi satu ujian dihidangkan pada aku semalam. ujian-ujian lepas yang lebih perit membuatkan hati aku terus memujuk untuk terus bersabar, jangan melatah. pasti akan ketemu sesuatu yang baik di hujung nanti. pasti.

ya, pendakian dari kaki cerun hingga ke puncak aku bertemu seseorang yang menanti aku sebagai teman bilik. keramahannya. kehangatan layanan mesra dan riang menyuntik suatu vaksin agar aku terus bertabah di bumi ilmu.

sudah dicatitkan jadual aktiviti harian, mari mulakan dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim...

#anak mana tidak rindukan ibu. anak mana tidak menangis dalam diam mengenang kejauhan keluarga. ibu mana tidak risaukan anaknya.

#ukm sangat berbukit. azam menambah berat badan nampaknya berkubur lagi. heh!

Saturday, September 8, 2012

kampung : realiti lelaki tua ; fantasi pemuda

10 yang simbah cat
dalam kehujanan yang mengasyikkan mata, selimut diperhatikan penuh kemanjaan. mata terus beralih ke jendela sebelum tilam terus menggoda.

sayup mata memerhati seorang lelaki tua berjalan separa gagah meniti batas sawah. cangkul dipikul ke bahu. dalam kehujanan dia menunduk bongkok tidak peduli apa pun yang menghalang. luarnya tua, dalamannya gagah perkasa. semangat kentalnya seperti perajurit di medan askar. berjuang demi hidup.

anak muda di pembaringan, lelaki tua di hujanan.
seorang di alam mimpi, seorang merentasi realiti.
seorang panjangnya fantasi, seorang mencari rezeki.
seorang mempertahankan kemerdekaan, seorang yang pernah berjuang mencapai kemerdekaan.
bezanya pengertian senang bila hidup di zaman susah.
kentalnya semangat dan kudrat lelaki tua.
kuatnya dengkuran pemuda menganyam ketupat mimpi, bangun cuma mahu sesuap nasi dari lelaki tua yang keluar mencari rezeki.

Wednesday, September 5, 2012

anak-anak yang memahami

11 yang simbah cat
selama kat rumah aku memang manjakan sangat-sangat anak-anak aku. masa ni la nak bagi sepenuh perhatian dan kasih sayang kat depa ni.

adik sampai naik rimas tengok aku duk cium manja anak-anak aku sampai la dia ugut "siap la pas kak pizah balik sana nanti, kucing ni nak buang kat market"

hang tengok muka aku ni...... ada aku kesah?

hahaha, ok belajar 'ada aku kesah' tu dari boboiboy. so salahkan tv!

saya Kentoi. mama pijah selalu paksa saya makan biskut. pe kes!!
nama panjang saya Comei. nama manja plak Kenit. Abam Ais kata saya  macam pondan huhuk
biasanya aku jarang cerita apa-apa hal personal pada famili. masalah yang melibatkan hati dan perasaan memang aku tak kongsi. pernah satu hari aku dah tak tertahan dengan beban rasa, aku peluk kucing seerat mungkin dan luah apa yang aku rasa di hati. basah pipi dengan hujan yang turun tanpa petir dan guruh. 

anehnya masa aku pandang mata kucing dengan lenangan air hujan, dia seperti memahami lebih dari manusia memahami sesama manusia.


Tuesday, September 4, 2012

makanan di bawa pulang ke asrama

13 yang simbah cat

cuti raya sakan dah nak habis. bila nak balik ke asrama semula, bagasi perempuan biasanya lebih meriah kerana bekalan makanan yang turut dibawa pulang dari kampung halaman. sebagai contoh : AKU. hihi. sila jangan tanya aku sekolah asrama mana.

aku suka betul dengan menu makanan tiga dalam satu. mudah, jimat, kreatif dan inovasi. (perkataan inovasi tu sempena assignment yang tak sudah-sudah) selain tu budak asrama ni memang suka jimat cermat. tapi nampak tudung, blous cantik-cantik terus hilang jimat!

antara menu selepas hari raya yang AKU selalu bawa balik ke asrama :

1. sambal ikan bilis kering

hah lejen ni! aku siap dapat tempahan lagi. kawan yang order tu pesan "aku nak yang mak hang buat, bukan hang tau" majuk betul aku lepas tu!

sambal ikan bilis ni boleh makan dengan
- nasi (wajib)
- roti (aku hantu segala jenis roti)

*ikan bilis kering ni lebih tahan lama ada la dalam seminggu. kalau yang tak gemar kering sangat, bagi ada kuah sikit-sikit saja tapi mungkin bertahan 3-4 hari ja tanpa di panaskan. masa di terengganu dulu, aku akan beli nasi putih dan roti saja. kalau rajin sayur sikit. kemudian tak keluar ke kafe 3, 4 hari. aku pasan abang kafe macam rindu aku. percayalah penipuan aku ni.

2. sambal daging kerisik

idea asal menu ni tercipta dari aku. bila adik-adik suka aku mula la buat-buat rajin, selalu masuk dapur konon kakak yang baik dan bertanggungjawab. entah macam mana suatu hari yang hening aku malas sangat masak dan mak aku buat menu ni, lebih sedap dari aku maka sejak itulah aku mula manja-manja suh mak aku masak tiap kali nak bawa balik asrama. alasan terbaik "nak rasa air tangan mak!"

*yang ni aku makan masa hari pertama sampai asrama.lagi pun daging kerisik ni tak tahan lama sangat. alang-alang dah penat, makan terus sebelum kemas-kemas bilik. tak payah nak susah payah turun ke kafe.

3. nasi berbalut daun pisang

nasi bukan sebarang nasi. nasi berbalut daun pisang. kalau aku tunduk hadap ni, bila panggung kepala automatik ramai kawan-kawan senyum-senyum manja di samping aku.

*memang meningkat 100% selera bak hang.

4. kuih raya

ini wajib sempena raya. kalau kat rumah dah habis licin, akan buat semula. tak beli. biskut samprit, mazola, karas. kuih tradisi kedah ni. aku paling suka baulu. cicah baulu dengan air seperti nikmatnya aiskrim di kala tengah hari.

*kuih raya ni biasanya dicari bila tengah-tengah malam. dingin pagi layan kuih raya rasa macam duk perantauan seberang laut ooo. sayu huhuuu.

tu je kot. aku tak letak gambar, tak mahu ada yang kelaparan kerana fokus utama aku kat sini nak nyatakan air tangan ibu itu yang terbaik. tersedap. peluk cium mereka sementara kita masih mampu menatapi mereka jangan tunggu di saat kita meratapi mereka....


Monday, September 3, 2012

"tolong mandikan"

12 yang simbah cat
mengeliat ke kiri. alih ke kanan.

"aduh, awat panaih sangat nih"

tiada respon. hanya bingit tv bersuara.

"slownya kipas, bukak la kuat sikit"

tiada respon. hanya bingit tv bersuara.

"huuu.. panaihnya! ngantuk. malas la mandi. awal lagi"

tiada respon. hanya bingit tv bersuara.

"panaih! tapi nak baring lagi. sapa nak tolong mandikan"

respondan (bukan pondan): "hoiii. ingat orang mati ka nak tolong mandikan?"

grrr. respon yang tak dijangka.
Jenab terus bangun menyejukkan dirinya selama setengah jam di bilik air.
mandi, bertafakur, insaf.

#kalau cuaca panas selalu gini, bil air boleh merah ni!

Saturday, September 1, 2012

tikus dan ambulan

13 yang simbah cat

mood : kenang semula

tikus dan aku memang musuh ketat. yela, bukan binatang peliharaan kan. sah-sah la musuh. memang tak kan pernah hilang perasaan takut dan trauma aku macam mana kena gigit dengan tikus tahun lepas. bukan sekali dua, tapi hampir 5 kali. sampaikan aku ngigau dan berjadi manusia nomad di rumah sendiri. bertukar bilik tidur sampai aku menggigil dalam selimut. dah macam nampak hantu. lampu dipasang hingga ke subuh hari, bimbang tikus datang gigit. tikus kan gemar dalam gelap-gelap ni.

satu benda yang aku hairan sampai ke hari ni, tikus macam kejar aku. kalau tak datang menggigit jari kaki aku, dia menonjolkan dirinya dari jauh seperti memerhati. ah sudah! semacam mengorat la pulak. dah tak ada jejaka nak ngorat gamaknya, sampai binatang je yang ada nak pikat aku? =.= (belum masuk cerita kera lagi ni)

kadang-kadang terbawa-bawa hingga ke mimpi, mengigau jadinya. yang tak kena tak faham barangkali kengerian aku ni.

klimaks cerita tikus apabila aku diserang hypentensi dan dibawa naik ambulan ke wad kecemasan hospital sultanah bahiyah. masa tu aku dah bayang ajal menanti. terkenang segala dosa-dosa aku yang tak terampun. Allah, banyaknya aku leka dan lalai padaMU. tragedi tak berbau ini berlaku masa aku di Telekom Alor Setar. kecoh! agaknya aku masuk buletin TM.

aku ditahan sekejap cuma, sempat la juga aku kenyit mata pada paramedik laki yang kacak tolong aku. hihihi. percayalah. keluar je wad, aku tengok tak ramai yang bersimpati sangat, tapi yang ramai gelakkan aku ada la. adoiii. lawak sangat ke muka aku? jadi bahan beb. tapi bagus juga, aku pun bajet sihat supaya tak ada mulut nakal nak usik.

sekali sekala aku pergi lawat staf telekom. rindu. topik tikus tak kan luput di ingatan mereka! grrr..

#minggu ni last di kampung, akan balik semula ke bangi, nak pergi jenguk telekom ke tak?

 

Rainbow Cloudy Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template